Onderwijs- en Examenregeling (O.E.R.) 2024-2025 en 2025-2026


De Onderwijs- en Examenregeling stelt de studenten op de hoogte van de binnen de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu geldende regels aangaande onderwijs en examens (toetsing). 

Een Engelse vertaling kan desgewenst opgevraagd worden via studenten@iokai.nl | An English translation can be obtained on request at studenten@iokai.nl.


Hoofdstuk 1. Algemeen

Artikel 1.1          Toepasselijkheid van de regeling

1.      Deze regeling is van toepassing op het onderwijs, de tentamens en de examens in de studiejaren 2024-2025 en 2025-2026 van de Beroepsopleiding lokai Shiatsu, hierna te noemen: de opleiding. 
2.      De regeling is van toepassing op alle studenten die in deze studiejaren staan ingeschreven en vervangt alle voorgaande versies. 
3.       Gedurende de studiejaren kan de regeling niet worden gewijzigd, tenzij dit als gevolg van overmacht noodzakelijk is en studenten daar niet onevenredig door worden benadeeld. Een tussentijdse wijziging behoeft de voorafgaande instemming van het bestuur. 
4.      Van deze regeling maken onverkort deel uit de aanhangende bijlagen.


Artikel 1.2             Begripsbepalingen 
In deze regeling wordt verstaan onder:

·        Basisniveau: het eerste lesjaar van de opleiding. 
·        Beoordeling: de vaststelling door een examinator in welke mate de student of extraneus heeft voldaan aan de eisen die voor een bepaalde module of onderdeel daarvan zijn geformuleerd. 
·        Bestuur: het bestuur van de stichting Beroepsopleiding Iokai Shiatsu. 
·        Competentie: een integraal geheel van beroepskennis, -houding en -vaardigheden die een persoon nodig heeft om binnen relevante beroepscontexten adequaat te kunnen functioneren. 
·        European Credit (EC): Een European Credit (EC) is de eenheid van studielast in het European Credit Transfer System (ECTS) - 1 EC = 28 studiebelastingsuren. 
·        ELO: de e-learnomgeving in Moodle. De Beroepsopleiding Iokai Shiatsu maakt hier gebruik van om het onderwijs aan te bieden en de voortgang van de student te volgen. 
·        Examen: afsluitend onderdeel van een opleiding. 
·        Examencommissie: het orgaan dat op objectieve en deskundige wijze vaststelt of een student voldoet aan de voorwaarden die de onderwijs- en examenregeling stelt ten aanzien van kennis, inzicht en vaardigheden die nodig zijn voor het verkrijgen van een diploma. 
·        Examinator: persoon, niet zijnde een student of extraneus, die door de examencommissie is aangewezen voor het afnemen van tentamens en het vaststellen van de uitslag daarvan. 
·        Instelling: Beroepsopleiding Iokai Shiatsu.
·        Internationale student: student met een buitenlandse nationaliteit die - voor zover het een derdelander betreft - op basis van een daartoe afgegeven verblijfsvergunning onderwijs volgt aan de instelling. 
·        Module: een samenhangend onderdeel van de opleiding waaraan een tentamen is verbonden. Een module kan betrekking hebben op een praktische oefening. 
·        Opleiding: de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu. 
·        Programma: het samenhangend geheel van modules verzorgd door de opleiding. 
·        Student: degene die als student is ingeschreven bij de instelling. 
·        Studiejaar: het tijdvak dat aanvangt op 1 september en eindigt op 31 augustus van het daaropvolgende kalenderjaar. 
·        Studieloopbaanbegeleider: degene die namens de opleiding is aangewezen om de student te begeleiden in zijn studie, keuze- en planningsprocessen, gericht op een effectieve studievoortgang. 
·        Therapeutische fase: de fase van de opleiding direct volgend op het basisniveau. 
·        Tentamen: een onderzoek naar kennis, inzicht, vaardigheden waarvan de uitkomst in een beoordeling wordt uitgedrukt en die de afsluiting vormt van een module. 
·        Toets: een onderdeel van een tentamen waaraan een beoordeling door een examinator is verbonden.


Artikel 1.3          Doel van de opleiding

De student verwerft op HBO-bachelorniveau de kennis, het inzicht en de vaardigheden van een startbekwame beroepstherapeut op het gebied van lokai Meridiaan Shiatsu. 
 

Artikel 1.4          Onderwijs in het Nederlands

De voertaal tijdens de opleiding is Nederlands. Een gedeelte van de lesstof en de literatuur wordt in de Engelse taal aangeboden. Een redelijke beheersing van de Engelse taal is vereist.

a.        voor studenten die niet de Nederlandse taal beheersen maar wel de Engelse taal, zullen de lessen waar mogelijk in de Engelse taal worden gegeven. Indien de les in het Nederlands wordt gegeven, zal een van de aanwezige assistenten of docenten de mondelinge lesstof voor de betreffende student vertalen in het Engels. 
b.        de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu spant zich in om voor de Engelstalige studenten zoveel mogelijk materiaal in de Engelse taal beschikbaar te stellen. Echter in niet alle gevallen kan hierin worden voorzien.  


Hoofdstuk 2 Toelating tot de opleiding

Artikel 2.1                Toelating

1.      Toelaatbaar tot de opleiding is de bezitter van: 
a.      een HAVO-diploma 
b.     een VWO-diploma 
c.      een MBO-4 diploma
Een kopie van het diploma moet overhandigd worden bij inschrijving.


Artikel 2.2             Gelijkwaardige vooropleiding

1.      Toelaatbaar tot de opleiding is tevens de bezitter van de volgende diploma's en getuigschriften, waarvan kopieën overhandigd dienen te worden:
a.      een getuigschrift van een bacheloropleiding,
b.      een getuigschrift van een masteropleiding,
c.      een propedeutisch getuigschrift,
d.      een getuigschrift dat toegang geeft tot het hoger onderwijs in een land dat het verdrag inzake de erkenning van kwalificaties betreffende hoger onderwijs in de Europese regio heeft geratificeerd.
e.      een al dan niet in Nederland afgegeven diploma dat door de minister is aangewezen als ten minste gelijkwaardig aan het HAVO-diploma of
f.       een al dan niet in Nederland afgegeven diploma dat bij besluit van het bestuur op basis van diplomawaardering door NUFFIC als ten minste gelijkwaardig aan het HAVO-diploma wordt beschouwd.

2.      Indien het een buiten Nederland afgegeven diploma of getuigschrift betreft dient tevens naar het oordeel van de examencommissie blijk te zijn gegeven van voldoende beheersing van de Nederlandse taal of de Engelse taal voor het met vrucht kunnen volgen van de opleiding.


Artikel 2.3          Numerus fixus

1.      Vanwege de numerus fixus voor de opleiding worden ten hoogste 60 studenten voor de eerste maal ingeschreven voor het basisjaar van de opleiding.
2.      Voor de afzonderlijke locaties te Amsterdam, Amersfoort en Delft geldt een numerus fixus van respectievelijk 28, 16 en 16 studenten.
3.      Toelating vanwege selectie vindt plaats op basis van de volgende criteria:
a.      Voldoen aan de vooropleidingseisen zoals genoemd in artikel 2.1
b.      Op basis van de datum van ontvangst van het inschrijfformulier


Artikel 2.4          Geen toelating op grond van ongeschiktheid

Heeft de examencommissie kennis van gedragingen of uitlatingen van een persoon die tot de opleiding wil worden toegelaten die blijk geven van ongeschiktheid voor de uitoefening van een of meer beroepen waartoe de opleiding opleidt, dan kan zij het bestuur - in bijzondere gevallen en na zorgvuldige afweging van de betrokken belangen - adviseren betrokkene niet tot de opleiding toe te laten. De examencommissie stuurt een afschrift van het advies aan betrokkene.

 

Artikel 2.5          Toelating en overige inschrijvingsvoorwaarden

Het besluit van de examencommissie om een persoon op basis van deze regeling tot de opleiding toe te laten, leidt alleen tot inschrijving als door student of extraneus ook aan alle overige inschrijvingsvoorwaarden wordt voldaan.
Dit wordt tijdens het intakegesprek nader toegelicht.

 

Hoofdstuk 3   Onderwijsprogramma

Artikel 3.1             Vorm van de opleiding

1)     De Beroepsopleiding biedt competentiegericht en praktisch onderwijs aan, dat in de module-omschrijvingen en studiegids wordt beschreven. Daarover is in elk geval opgenomen:
a)      wat de doelstellingen van de opleiding zijn;
b)     welke kwaliteiten op het gebied van kennis, inzicht en vaardigheden de student zich bij voltooiing van de opleiding moet hebben verworven;
c)      welke eventuele beroepshouding de student zich bij voltooiing van de opleiding moet hebben verworven;
2)     De opleiding wordt in de inrichtingsvorm deeltijd verzorgd.

 

Artikel 3.2          Omvang en duur van de opleiding

De opleiding omvat 240 EC.
Jaar 1 – 40 EC
Jaar 2 – 49 EC (+ optioneel Minor 5 EC)
Jaar 3 – 47 EC
Jaar 4 – 56 EC
Jaar 4+ – 15 EC (theoretisch eindscriptie, of praktisch Do-in Docent)
MBK – 40 EC

De organisatie van onderwijseenheden en tentamens is afgestemd op de mogelijkheid de opleiding in iets meer dan 4 studiejaren af te ronden.

Artikel 3.3          Indeling en examens van de opleiding

1.      De opleiding kent een indeling waarbij elk studiejaar examens worden afgenomen.
2.      Alle opdrachten die binnen een module gemaakt dienen te worden, zijn onderdeel van het examen i.e. dienen afgerond te worden om de module met een tentamen of examen af te mogen sluiten.
3.      Wanneer een student opdrachten niet tijdig inlevert geldt dat dat per lesjaar eenmalig geen consequenties heeft. Indien een student binnen het lesjaar vaker dan één keer opdrachten te laat inlevert, dan dienen de te laat ingeleverde opdrachten na afloop van de overgangstentamens of eindexamens opnieuw ingestuurd te worden. Deze verslagen worden bij aanvang van het nieuwe lesjaar nagekeken. Een diploma of certificaat zal in verband hiermee ook pas later worden verstrekt.
4.      In de opleiding gedurende de vier lesjaren worden meerdere tentamens en examens afgelegd, die allen meewegen voor het al dan niet succesvol afronden van een lesjaar of de gehele opleiding. Deze tentamens en examens worden in detail genoemd in de module-omschrijvingen en het toetsplan van de opleiding.
5.      Aan het einde van het vierde jaar wordt een afsluitende case report geschreven, waarmee student het diploma op HBO niveau kan behalen. Ook de afrondende module do-in docent geeft recht op dit diploma.

 

Artikel 3.4             Inhoud van het curriculum; studielast, studiepunten, modules, competenties

1.      De studielast van een opleiding en een module wordt uitgedrukt in studiepunten.
2.      Eén studiepunt is gelijk aan 28 uren studie.
3.      De opleiding heeft een studielast van 200 studiepunten. 40 studiepunten worden aanvullend behaald door het afronden van de opleiding MBK.
4.      Een opleiding is een samenhangend geheel van modules.
5.      In de opleiding worden competenties geleerd die een startbekwame beroepsbeoefenaar moet kunnen uitvoeren. Een of meer van deze competenties zijn gerelateerd aan modules.
6.      De inhoud van een module richt zich op een aantal samenhangende competenties.
7.      Een module heeft een studielast van 1 studiepunt of een meervoud daarvan.
8.      De opleiding bestaat zowel uit vakgerichte modules – modules gericht op shiatsu onderwijs – en uit vakoverstijgende modules – gericht op andere vaardigheden die de ontwikkeling tot shiatsutherapeut aanvullen, en wel volgens de volgende indeling.



Noot: bovenstaande tabel wordt in najaar 2024-2025 nog aangepast

 

Artikel 3.5          Verspreiding studiematerialen

1.      Studiemateriaal wordt tijdens de les uitgereikt en wordt via de ELO beschikbaar gemaakt.
2.      Het is studenten niet toegestaan audio- of video-opnames van colleges te maken zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de betreffende docent en de opleiding.
3.      Het is studenten niet toegestaan op welke wijze dan ook studiematerialen te verspreiden of te publiceren, zonder voorafgaande toestemming van de opleiding. De student is slechts gerechtigd de materialen voor eigen gebruik te benutten.

 

Hoofdstuk 4 Studieloopbaanbegeleiding

Artikel 4.1             Studieloopbaanbegeleiding

1.      Het bestuur draagt zorg voor de studieloopbaanbegeleiding van elke student, mede ten behoeve van zijn oriëntatie op mogelijke studiewegen in en buiten de opleiding. 
2.      Gedurende elk lesjaar is de studiebegeleiding gedelegeerd aan de docent van het betreffende lesjaar. De docent van het betreffende lesjaar zorgt waar gewenst voor tussentijdse evaluatiegesprekken. 
3.      De student kan zich wenden tot de docent voor problemen die rechtstreeks samenhangen met de studie. 
4.      Indien de student hierom verzoekt zal een van de andere docenten als studieloopbaanbegeleider optreden. 
5.      Met de studieloopbaanbegeleiding wordt beoogd studenten te begeleiden bij een resultaatgerichte studieloopbaan. Het dragen van de verantwoordelijkheid door de student voor het eigen leerproces is hierbij een essentieel leerdoel en uitgangspunt.


Artikel 4.2          Studieadvies en studiebegeleiding

De opleiding brengt jaarlijks aan iedere student, die nog niet alle modulen van het betreffende lesjaar heeft afgerond een schriftelijk advies uit over de voortzetting van zijn studie aan de opleiding. Dit advies wordt in de ELO van de opleiding geregistreerd.

Studieadvies wordt uitgebracht volgens onderstaand schema.

Item

Lesjaar

Peildatum

Voorwaarden

Soort advies

A

1

Twee maanden na de tweede te volgen kata

Twee katatoetsen zijn met een voldoende beoordeeld tijdens de eerste of tweede* gelegenheid.

Positief

B.1

Einde van

1, 2

Twee maanden na de derde te volgen kata of periode

Van het lopende niveau is 80% van de modulen met een voldoende afgerond.

De docent van het betreffende lesjaar heeft de therapeutische ontwikkeling met een voldoende beoordeeld óf advies ter verbetering gegeven.

Voorlopig t.b.v. aankomend studiejaar

B.2

Einde van

3

15 juli

Van het lopende niveau is 80% van de modulen met een voldoende afgerond.

De docent van het betreffende lesjaar heeft de therapeutische ontwikkeling met een voldoende beoordeeld óf advies ter verbetering gegeven.

Voorlopig t.b.v. aankomend studiejaar

C

2

28 februari

Aan alle voorwaarden van voorgaand lesjaar is voldaan (zie item B),

 

én

 

De praktijk- en theorietoets over de eerste periode zijn met een voldoende beoordeeld tijdens de eerste of tweede* gelegenheid.

Definitief

 

 

 

 

Positief

D

3

28 februari

Aan alle voorwaarden van voorgaand lesjaar is voldaan (zie item B),

 

én

 

De praktijk- en theorietoets over de eerste periode zijn met een voldoende beoordeeld tijdens de eerste of tweede* gelegenheid

Definitief

 

 

 

 

Positief

E

4

28 februari

Aan alle voorwaarden van voorgaand lesjaar is voldaan (zie item B),

 

én

 

Student heeft alle tot dat moment verplichten opdrachten ingeleverd.

Definitief

 

 

 

 

Positief

* Indien de tweede gelegenheid van een toets ná 28 februari van het lopende lesjaar plaatsvindt, dan wordt het advies opgeschort tot bekendmaking van het resultaat van de betreffende toets, met inachtneming van de geldende termijnen voor bekendmaking van de resultaten. (paragraaf 5.2.2)

Als een student niet aan de voorwaarden heeft voldaan van het studieadvies die betrekking hebben op het voorafgaande studiejaar, dient dat studiejaar opnieuw te worden gevolgd.

Voor lesjaar 4 geldt dat, als op de peildatum van 28 februari een negatief studieadvies wordt gegeven, de student niet toegelaten wordt tot de eindexamens praktijk en theorie.

De opleiding hanteert een bindend studieadvies.

Als tot een bindend negatief studieadvies wordt besloten, bevat het studieadvies ten minste:
a. de gronden waarop de afwijzing is gebaseerd;
b. de mogelijkheden van bezwaar en beroep voor de student;
c. en zo mogelijk een verwijzingsadvies.

Indien zich persoonlijke omstandigheden voordoen die het halen van de gestelde eisen niet mogelijk maken, kan een verzoek aan de examencommissie worden gericht om aanpassing/uitstel.

In paragraaf 3.7 van de statuten staat omschreven wat de regels zijn omtrent herinschrijven bij de opleiding na een negatief studieadvies.

In paragraaf 3.5 en 3.6 van de statuten staat omschreven wat de regels zijn omtrent (het recht op) studiebegeleiding, zo ook bij studievertraging.

Artikel 4.3                         Persoonlijke omstandigheden

1.      Onder persoonlijke omstandigheden als bedoeld in artikel 4.2 wordt onder andere verstaan:
a.      ziekte van de student;
b.     lichamelijke, zintuiglijke of andere functiestoornis van de student;
c.      zwangerschap van de studente;
d.     bijzondere familieomstandigheden;
e.     bestuurlijke activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 van het uitvoeringsbesluit van de wet.
2.      Zodra één of meer persoonlijke omstandigheden als bedoeld in het vorige lid zich voordoen, stelt de student zijn studieloopbaanbegeleider onverwijld hiervan in kennis.


Artikel 4.4                         Het recht gehoord te worden

Voordat een negatief studieadvies waaraan een bindende afwijzing voor onbepaalde tijd is verbonden als bedoeld in artikelen 4.5 en 4.6 wordt uitgebracht, wordt de betreffende student in de gelegenheid gesteld te worden gehoord.

Artikel 4.5                         Gevolgen bindend afwijzend studieadvies

1.      Degene die een bindend afwijzend studieadvies heeft ontvangen, kan niet meer aan de instelling voor dezelfde opleiding als student of extraneus worden ingeschreven.
2.      Degene die een bindend afwijzend studieadvies heeft ontvangen en zich op een later tijdstip weer wil inschrijven bij dezelfde opleiding of bij een andere opleiding waarop het ontvangen bindend afwijzend studieadvies van toepassing is, dient daartoe een verzoek in bij de examencommissie. De examencommissie besluit alleen positief op dat verzoek indien betrokkene voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat hij de opleiding alsnog met goed gevolg zal kunnen afronden.

Artikel 4.6                         Vakoverstijgende modules

Onder de Vakoverstijgende modules vallen Therapeutische Vorming, Ondernemerschap, de theoretische en praktische afrondende leergangen.

1.        Het aantal behaalde studiepunten van de vakoverstijgende modules heeft invloed op het voorlopige en definitieve studieadvies. Deze staan omschreven bij 4.2 en 5.9.


Hoofdstuk 5 Tentamens en Examens


Artikel 5.1                         De examens van de opleiding

1.      Het examen van het basisjaar is behaald, indien alle modules van de basisjaar zijn behaald.
2.      In de opleiding wordt de therapeutische fase (in het vierde jaar) afgesloten met een theoretisch en praktisch eindexamen.
3.      Aan het in lid 2 bedoelde examen kan eerst worden deelgenomen indien alle modules van de therapeutische fase met goed gevolg zijn behaald, dan wel daarvoor vrijstelling is verkregen.
4.      Het examen van de therapeutische fase is behaald indien alle modules van de therapeutische fase met goed gevolg zijn behaald en het theoretisch en praktisch eindexamen met een kwalificatie C of hoger is beoordeeld.
5.      Aan iedere module is een tentamen verbonden. Een tentamen kan bestaan uit deeltoetsen en/of opdrachten. Het tentamen is behaald als het met goed gevolg is afgelegd, respectievelijk alle daartoe behorende delen met goed gevolg zijn afgelegd.
6.      In geval specifieke onderdelen ten tijde van het deelnemen aan een overgangstentamen nog niet afgerond zijn, dan kan met toestemming van de docent, een verlenging van de (inlever)termijn worden toegekend, tot uiterlijk 1 maand vòòr aanvang van het nieuwe lesjaar. In dit geval is de student voorwaardelijk toegelaten tot het volgende lesjaar.
7.      In geval een eerste of tweede herkansing van een overgangstentamen korter dan uiterlijk 1 maand voor aanvang van het nieuwe lesjaar wordt ingepland en de uitslagen niet bij aanvang van het nieuwe lesjaar bekend zijn, is de student voorwaardelijk toegelaten tot het volgende lesjaar.
8.      De examencommissie stelt de uitslag van de tentamens/examens vast, nadat zij heeft onderzocht of de student aan alle voor het betreffende examen geldende verplichtingen heeft voldaan.
9.      De examencommissie reikt een getuigschrift uit aan de student die een examen heeft behaald en ook verder voldoet aan de wettelijke vereisten. Per opleiding wordt één getuigschrift uitgereikt. Geen basisjaar getuigschrift wordt uitgereikt aan degene die van de examencommissie vrijstelling heeft verkregen om deze fase van de opleiding te volgen.

Artikel 5.2             Medische Basiskennis

1.        Studenten nemen deel aan de reguliere lessen van de Medische Basiskennis. De Beroepsopleiding Iokai Shiatsu adviseert die te volgen bij Con Amore, die de opleiding in modules aanbiedt.
2.       Studenten die wel succesvol het examen Iokai Shiatsu van de therapeutische fase hebben afgerond, maar nog niet alle modules van de Medische Basiskennis, wordt niet het diploma uitgereikt totdat alle modules van de Medische Basiskennis zijn behaald.
3.       Studenten die na het afsluitend examen de modules van de Medische Basiskennis succesvol afronden wordt een diploma uitgereikt bij de eerst volgende diploma uitreiking volgend op het behalen van de Medische Basiskennis.
4.       Studenten die alle modules van de Medische Basiskennis hebben behaald, dienen een kopie van hun MBK diploma in te sturen, om in aanmerking toe komen voor het diploma van de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu.
5.       In de volgende gevallen wordt (gedeeltelijk) vrijstelling toegekend:
a. Indien de student in het bezit is van een geldige BIG registratie. Hij/zij dient hiertoe bij inschrijving een kopie van de registratie te overleggen.
b. Indien de student reeds een MBK opleiding geaccrediteerd volgens PLATO-normen heeft gevolgd en vervolgens jaarlijks nageschoold. Hij/zij dient hiertoe bij inschrijving een kopie van het diploma en nascholingscertificaten te overleggen.
c. Indien de student reeds een Bachelor in het medisch veld heeft gevolgd, kan hij/zij in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) vrijstelling van de lessen van Con Amore. In overleg met Con Amore wordt gekeken welke vakken reeds voldoende gevolgd zijn. Hij/zij dient hiertoe bij inschrijving een kopie van het diploma en overzicht met gevolgde vakken te overleggen.
6.       Studenten die tijdens hun shiatsu opleiding noodgedwongen niet aan de MBK opleiding kunnen starten, dienen dit schriftelijk aan de schoolleiding door te geven. Ook dienen zij schriftelijk door te geven op het moment dat zij de opleiding MBK alsnog starten.
7.       Studenten die Medische Basiskennis niet bij Con Amore volgen, worden verzocht dit schriftelijk aan het secretariaat door te geven. Het scholingsinstituut waar zij de Medische Basiskennis wel volgen dient volgens PLATO normen geaccrediteerd te zijn. Studenten die alle modules van de Medische Basiskennis bij het betreffende opleidingsinstituut hebben behaald, dienen een kopie van hun diploma in te sturen, om in aanmerking toe komen voor het diploma.

 

Artikel 5.3             Organisatie van de tentamens

De examencommissie wijst examinatoren aan die zijn belast met het afnemen van de deel)tentamens. Als examinator kunnen slechts worden aangewezen medewerkers die met het verzorgen van het onderwijs in de desbetref­fende onderwijseenheid zijn belast evenals deskundigen van buiten de instelling. De examinatoren verstrekken de examencommis­sie de gevraagde inlichtingen.
Door of namens de examencommissie worden ten minste 20 (twintig) werkdagen voorafgaand aan de tentamenperiode de data en tijdstippen voor het afleggen van de (deel)tentamens aan de kandidaten bekendgemaakt. De examencommissie draagt er bij de organisatie van de tentamens naar vermogen zorg voor dat het tentamen ordelijk en ongestoord kan verlopen.

 

Artikel 5.4                         Vorm van de tentamens en toetsen

1.      De modules van het onderwijsprogramma worden getoetst op de wijze zoals aangegeven in de module-omschrijvingen.
2.      Een toetsing die door een groep van studenten gezamenlijk dient te worden uitgevoerd, wordt zodanig ingericht dat deze voor elke betrokken student tot een individuele beoordeling leidt. Daarbij wordt in ieder geval gewaarborgd dat geen beoordeling wordt toegekend aan de student die zich onvoldoende heeft ingezet bij de uitvoering van deze toets. In de formulering van de opdracht wordt aangegeven hoe hieraan concreet invulling is gegeven.
3.      Een student met een functiebeperking kan aan de examencommissie verzoeken gelegenheid te krijgen de toetsen op een zo veel mogelijk aan zijn individuele beperking aangepaste wijze af te leggen.

 

Artikel 5.5                         Volgorde van tentamens en toetsen

1.      Aan het afsluitend examen in de therapeutische fase kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat alle modules, met uitzondering van de modules van de Medische Basiskennis, van de therapeutische fase zijn behaald, dan wel vrijstelling is verleend voor het afleggen daarvan.
2.      Om een succesvol afsluiten van het examenjaar te kunnen bereiken, dienen de in lid 1 bedoelde modules verspreid over het vierde jaar te worden voldaan. Hiertoe stelt de opleiding bijtijds een planning ter beschikking.
3.      Aan het deelnemen aan tentamens kunnen ingangsvoorwaarden worden gesteld. Deze worden aangegeven in de moduleboekenmodule-omschrijvingen. Als aan deze ingangsvoorwaarden voor een tentamen niet is voldaan, worden voor dat tentamen geen studiepunten verstrekt. Deze ingangsvoorwaarden kunnen bestaan uit succesvolle deelname aan een praktische oefening en / of het behaald hebben van de studiepunten voor een tentamen dat logisch voorafgaat.
De examencommissie is bevoegd af te wijken van de ingangsvoorwaarden van een tentamen indien de kandidaat hiertoe een gemotiveerd verzoek heeft ingediend. Afwijking van de ingangsvoorwaarden houdt niet in dat voor de praktische oefening of het voorafgaande tentamen vrijstelling wordt verleend, maar uitsluitend dat van de voorgeschreven volgtijdelijkheid wordt afgeweken.


Artikel 5.6                         Tijdvakken en frequentie van tentamens en toetsen

1.      Tot het afleggen van de tentamens en toetsen van het basisjaar wordt elk studiejaar ten minste eenmaal gelegenheid gegeven, direct aansluitend op het onderwijs in de desbetreffende module.
2.      Tot het afleggen van de tentamens en toetsen van de therapeutische fase wordt elk studiejaar ten minste eenmaal gelegenheid gegeven, direct aansluitend op het onderwijs in de desbetreffende module.
3.      De tijdvakken waarin de toetsgelegenheden worden aangeboden, worden jaarlijks door de examencommissie vastgesteld en uiterlijk bij aanvang van het studiejaar schriftelijk bekend gemaakt.
4.      Na afloop van elk van de vier periodes in het basisjaar én elk van de twee periodes in de therapeutische fase wordt een tweede maal gelegenheid gegeven tot het afleggen van toetsen en tentamens.
5.      De data voor deze tweede gelegenheid worden kort na de betreffende periode bekend gemaakt en vinden plaats na afloop van de betreffende periode, in ieder geval voor aanvang van het volgende studiejaar.
6.      Indien een student gebruik moet maken van een derde gelegenheid, dan vindt deze plaats tijdens de eerstvolgende reguliere toetsgelegenheid, tenzij de examencommissie besluit dat een derde gelegenheid eerder aangeboden dient te worden.
7.      Een student die verhinderd is van een toetsgelegenheid gebruik te maken, is aangewezen op de volgende toetsgelegenheid. In bijzondere gevallen kan de examencommissie besluiten in een voor de student gunstige zin af te wijken van deze regel.
8.      Indien student wegens ziekte verhinderd is het afsluitend examen af te leggen, dan is de volgende gelegenheid tot herkansing een jaar later, in verband met beschikbaarheid van de docenten. In overleg is het mogelijk om naar een andere EISA locatie in Europa (Génève) te reizen en daar het afsluitend examen te doen. De student is wel de examenfee verschuldigd.

Artikel 5.7                         Gestelde eisen tentamens en toetsen

1.      De eisen die worden gesteld bij het afleggen van een toets worden beschreven in de module-omschrijvingen, zodat de student zich zo goed mogelijk kan voorbereiden. De examencommissie ziet hierop toe.
2.      Van een tentamen of toets die bij herhaling wordt aangeboden, moet elke gelegenheid wat betreft inhoud, niveau en zwaarte gelijkwaardig zijn aan de voorafgaande gelegenheid.
3.      Wanneer een student een module niet heeft behaald in het studiejaar waarin hij het onderwijs in die module heeft gevolgd en in het volgende studiejaar alsnog een tentamen of toets in die module wil afleggen, gelden ten aanzien van de gestelde eisen van het lopende studiejaar.

Artikel 5.8                         Inschrijvingsprocedure voor tentamens en deeltentamens

1.      Alle studenten in het lopende studie jaar worden geacht deel te nemen aan de tentamens, deeltentamens en andere opdrachten.
2.      Indien een student niet verschijnt op een tentamen, deeltentamen, of de betreffende opdracht niet afrondt, of zich afmeldt, wordt het tentamen, deeltentamen of opdracht als niet behaald beschouwd. Zodoende heeft student zijn eerste toetskans verspeeld. Dit wordt in de ELO genoteerd met een ‘D’.

Artikel 5.9                        Aanwezigheidsverplichting

1.      Voor alle modules van de Shiatsu opleiding geldt een aanwezigheidsverplichting. Deze wordt per module berekend.
Voor shiatsu-modules geldt een percentage van minimaal 90% van de aangeboden lesuren om te worden toegelaten tot het afleggen van tentamens of toetsen.
Voor de vakoverstijgende modules, geldt een aanwezigheidsverplichting van 100%.

2.      Voor alle modules van de Medische Basiskennis geldt een aanwezigheidsverplichting van 100% van de aangeboden lesuren om toegelaten te worden tot het afleggen van tentamens of toetsen.

3.      Tot de lesuren worden alle contacturen behoudens de oefenlessen en ondersteuningslessen gerekend. Hierbij geldt dat:
- een lesavond staat voor 1 eenheid, oftewel 3 uur;
- een lesdag staat voor 2 eenheden, oftewel 7 uur;
- een driedaags seminar staat voor 7 eenheden, oftewel 21 uur;
- een vierdaags seminar staat voor 10 eenheden, oftewel 30 uur.
Dit wordt als zodanig in de ELO geregistreerd.

4.      De examencommissie kan in bijzondere gevallen op verzoek van de student vrijstelling van de in lid 1 bedoelde verplichting verlenen, al dan niet onder oplegging van vervangende eisen.

5.      De examencommissie kan besluiten om in uitzonderlijke gevallen eerder een extra lesmoment in te plannen, om de voortgang van de student te waarborgen. Hiervoor geldt dat per lesdag € 75,- in rekening wordt gebracht.

6. Bij doublure geldt dat:
Voor shiatsu-modules:

a.    In het geval dat een student minimaal 70% van de lessen van een module aanwezig is geweest in het voorafgaande jaar, is het aanwezigheidspercentage 80% van de lessen.

b.   In het geval dat een student minder dan 50% van de lessen van een module aanwezig is geweest in het voorafgaande jaar, is het aanwezigheidspercentage 90% van de lessen.

Voor vakoverstijgende modules:

c.   In het geval de student de module in het voorafgaande jaar behaald heeft én 100% 
      aanwezig is geweest, dan wordt een vrijstelling toegekend.

d,   In het geval dat de student in het voorafgaande jaar minder dan 100% aanwezig geweest
       is, dient de betreffende module tijdens het volgende lesjaar overgedaan te worden

 

Artikel 5.10                      Vorm van de tentamens en deeltentamens

1.      De tentamens, deeltentamens en toetsen worden in de vormen afgelegd als bepaald in de module-omschrijvingen, behoudens de bevoegdheid van de examencommissie in bijzondere gevallen anders te bepalen.
2.      De opleiding hanteert de volgende vormen voor tentamens en deeltentamens:
a.      Praktisch tentamen of toets
b.      Schriftelijk theorie tentamen of toets
c.      Praktijkverslagen
d.      Theorieverslagen
e.      Zelfevaluatie
3.      Bij mondelinge tentamens wordt één kandidaat tegelijk getentamineerd. Bij praktijktentamens worden in het basisjaar meerdere kandidaten tegelijk getentamineerd. In de therapeutische fase wordt tijdens praktijktentamens één kandidaat tegelijk getentamineerd. Bij mondelinge en vaardigheidstentamens zijn ten minste 2 (twee) examinatoren aanwezig. Indien slechts 1 (één) docent tijdens het examen aanwezig is, zal een geluidsopname of beeldregistratie worden gemaakt.
4.      Schriftelijke tentamens worden online, in de ELO, afgenomen. Hierbij is via webcam een surveillant aanwezig. Kandidaten wordt gevraagd om tijdens het maken van een online schriftelijk tentamen hun webcam(s) aan te zetten en hun zitplaats niet te verlaten. Online schriftelijke toetsen zullen dientengevolge maximaal 1,5 uur duren, of opgesplitst worden in twee delen.

 

Artikel 5.11                      Grondslagen voor beoordeling en waardering

De criteria voor de mate van beheersing van een competentie zijn opgenomen in de module-omschrijving van de betreffende onderwijseenheid onder de paragraaf toetsing evenals de vorm waarin het desbetreffende tentamen kan worden afgesloten.
Bij de beoordeling van een (deel)tentamen wordt in het module-omschrijving eveneens beschreven wanneer een tentamen met goed gevolg is afgelegd en wanneer niet (onvoldoende).

Indien de kandidaat vrijstelling heeft voor een tentamen op grond van een vergelijkbaar tentamen binnen of buiten het hoger onderwijs, wordt betreffende module aangemerkt als ‘voldaan’.

De examencommissie kan de examinatoren richtlijnen en aanwijzingen geven met betrekking tot de vaststelling van de uitslag van het tentamen en de vastlegging van de wijze waarop die beoordeling tot stand is gekomen.

 

Artikel 5.12                      Vaststelling van de beoordelingen

1.      De beoordeling van een tentamen of toets geschiedt voor elke student afzonderlijk. De termijn voor de vaststelling van de beoordeling is in de regel tien werkdagen, nadat het schriftelijke werk is gemaakt.
2.      De examinator stelt de beoordeling vast. De beoordeling wordt op een zodanige datum vastgesteld dat voldaan kan worden aan de termijn genoemd in het eerste lid.
3.      De examinator kan in overleg met de examencommissie besluiten om de cesuur van de toets aan te passen. Dat wil zeggen dat bij een vraag meerdere antwoorden goed worden gerekend en/of dat een vraag vervalt. Hierna moeten de toetsscores opnieuw worden omgezet in cijfers.

 

Artikel 5.13                      Geldigheidsduur van studieresultaten

1. De studiepunten van een met goed gevolg afgelegd tentamen en de schriftelijke verklaring over de uitslag van een deeltentamen blijven geldig gedurende de gehele periode dat de kandidaat bij de opleiding ingeschreven is.
2. Indien de student de opleiding tijdelijk onderbreekt, geldt een beperkte geldigheidsduur voor de resultaten van met goed gevolg afgelegde modules en van verleende vrijstellingen.

Voor het basisniveau geldt dat de vier voltooide katamodules één jaar geldig zijn.

Voor de therapeutische fase geldt dat resultaten twee jaar geldig zijn.
Indien de student voor een langere periode onderbreekt dan bij punt 2 genoemd, wordt in overleg met de examencommissie een herintredingsprogramma overeengekomen. Dit bestaat uit een aantal te volgen lessen/modules en een praktijktentamen.

Hierbij wordt rekening gehouden van de mogelijkheid dat er sprake kan zijn van bijzondere omstandigheden, zulks ter beoordeling van de examencommissie.

Artikel 5.14                      Normering van de beoordelingen

1.      De beoordeling van een tentamen of deeltentamen wordt uitgedrukt in één van de volgende kwalificaties:
a.      Een kwalificatie bestaande uit A: Uitstekend, B: Goed, C: Voldoende, D: Voorwaardelijk F: Onvoldoende (zie appendix 1 voor nadere toelichting)
b.      voldaan/voldoende of niet voldaan/onvoldoende;
2.      De student heeft voor een tentamen of deeltentamen een voldoende resultaat behaald, indien het toegekende resultaat voldoet aan één van de volgende voorwaarden:
a.      De kwalificatie A, B of C
b.      de kwalificatie 'voldaan' of 'voldoende' is toegekend;
3.      In het basisjaar en de therapeutische fase betekent de Kwalificatie 'Voorwaardelijk' dat een student net niet volledig aan de gestelde eisen heeft voldaan en zullen de studiepunten voor de betreffende module niet worden toegekend.
4.      In de therapeutische fase bij het theoretisch en praktisch eindexamen in het vierde lesjaar betekent de kwalificatie 'Voorwaardelijk' dat een student net niet volledig aan de gestelde eisen heeft voldaan en op onderdelen kan herkansen.
5.      In de therapeutische fase bij het theoretisch en praktisch eindexamen in het vierde lesjaar betekent de kwalificatie 'Onvoldoende' dat een student niet volledig aan de gestelde eisen heeft voldaan en niet op onderdelen kan herkansen. De student is in dit geval aangewezen op het eindexamen dat in het volgende studiejaar wordt gepland.
6.      Indien de student een reeds eerder afgelegde tentamen of deeltentamen nogmaals aflegt, is de hoogst behaalde beoordeling bepalend voor de vraag of de student aan zijn verplichtingen heeft voldaan.


Artikel 5.15                      Toekenning van studiepunten

1.      Als een module wordt afgesloten met een tentamen, is de module behaald en worden de bijbehorende studiepunten toegekend indien de student voor het tentamen een voldoende resultaat heeft behaald.
2.      Als een module wordt afgesloten met twee of meer deeltentamens (toetsen), is de module behaald en worden de bijbehorende studiepunten toegekend indien de student als beoordeling voor de module een voldoende resultaat heeft ontvangen en tevens de resultaten behaald voor de toetsen voldoen aan de daaraan gestelde eisen.
3.      Als de student voor een module een vrijstelling heeft gekregen, is de module behaald en worden de bijbehorende studiepunten toegekend.
4.      Als datum waarop de studiepunten zijn behaald, wordt geregistreerd de datum waarop het tentamen of de laatste toets c.q. de laatste deeltoets is afgelegd die heeft geleid tot het behalen van de module.


Artikel 5.16                      Het afleggen van tentamens door lichamelijk/zintuiglijk gehandicapte studenten

De examencommissie stelt de student met een of meerdere lichamelijke, psychische en/of zintuiglijke functiebeperkingen op diens verzoek in de gelegenheid (deel)tentamens af te leggen op een wijze die is aangepast aan zijn functiebeperking(en).

Artikel 5.17                      Openbaarheid mondelinge (deel)tentamens

Mondelinge (deel)tentamens zijn in beginsel openbaar. Om redenen van praktische en/of logistieke aard dan wel redenen van vertrouwelijke aard kan de examencommissie openbaarheid begrenzen of niet toestaan.

 

Artikel 5.18                      Inzagerecht

1.           De student kan binnen 20 werkdagen na de datum waarop hem de uitslag van het schriftelijke (deel)tentamen bekend is gemaakt, inzage krijgen in zijn beoordeeld werk, vragen en opdrachten en de normen aan de hand waarvan de beoordeling heeft plaatsgevonden.
Hiertoe kan een verzoek ingediend worden bij de docent van het lesjaar.
2.           Kan de kandidaat door ziekte geen gebruik maken van deze mogelijkheid dan is het mogelijk het werk later in te zien. De kandidaat dient dat schriftelijk kenbaar te maken aan de docent. 
3.           Indien tijdens de vakantieperiode student en/of docent beperkt beschikbaar zijn, dan is het mogelijk het werk later in te zien.
4.           Tijdens de inzage heeft de student de gelegenheid zijn/haar toets en bijbehorende antwoordsleutel te bekijken. Student wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar inhoudelijke vragen tijdens de inzage óf tijdens een aangewezen moment tijdens de reguliere les te stellen.
5.           Naar aanleiding van de inzage kan de kandidaat bij de examinator een officieel verzoek indienen om de beoordeling van het tentamen te herzien. Indien vervolgens de examencommissie besluit de beoordeling te herzien, wordt de gewijzigde uitslag in het cijferregistratiesysteem verwerkt.

 

Artikel 5.19                      Vrijstelling van tentamens en deeltentamens

1. De student die op basis van eerder met goed gevolg afgelegde (deel)tentamens of examens in het hoger onderwijs en/of ander bewijs van competentieverwerving aantoonbaar de competenties voor beroepstaken behorende bij een of meer modules beheerst, kan de examencommissie een verzoek doen tot verlening van vrijstelling van het afleggen van een of meerdere (deel)tentamens betrekking hebbend op de module of modules waarin deze competenties en beroepstaken geleerd worden. De examencommissie hanteert hiertoe een protocol (appendix 2). Wanneer een verzoek niet binnen dit protocol past, wordt het verzoek separaat in beraad genomen.
2.      Na beoordeling van het door de student ingediende verzoek en het bijbehorende bewijsmateriaal neemt de examencommissie daartoe een gemotiveerd besluit. Dit besluit deelt zij vervolgens binnen 20 werkdagen na indiening van het verzoek mee aan de betreffende student en overige direct bij het besluit betrokken medewerkers.
3.      De gronden voor het besluit tot het verlenen van vrijstelling kunnen zijn gelegen in eerder afgelegde tentamens of examens in het hoger onderwijs of in officiële rapportages Erkenning Verworven Competenties (EVC).
4.      De examencommissie kan met goed gevolg afgelegde tentamens of getuigschriften van andere opleidingen, officiële rapportages Erkenning Verworven Competenties (EVC) en competentiemetingen afgenomen onder de eigen verantwoordelijkheid alsook welomschreven werkervaring gemotiveerd aanwijzen als grond voor één of meer vrijstellingen.
5.      Vrijstellingen op basis van aanwijzingsbesluiten als bedoeld in het vorige lid leiden tot vrijstelling van deelname aan de door de examencommissie bepaalde tentamens of deeltoetsen.
6.      Bij vrijstelling van alle tentamens of toetsen van het basisjaar kan de examencommissie besluiten tot instroom in het tweede lesjaar.
7.      Besluiten genomen door de examencommissie gelden voor één studiejaar. Deze besluiten worden jaarlijks herzien.
8.      De kwalificatie van een (deel)tentamen waarvan vrijstelling is verleend, wordt uitgedrukt als het cijfer 'C'.

Artikel 5.20                      Fraude

1.      Indien een student of extraneus fraudeert, kan de examencommissie betrokkene het recht ontnemen één of meer door de examencommissie aan te wijzen toetsen, tentamens of examens af te leggen, gedurende een door de examencommissie te bepalen termijn van ten hoogste een jaar. Bij ernstige fraude kan de domeinvoorzitter op voorstel van de examencommissie de inschrijving voor de opleiding van de betrokken student of extraneus definitief beëindigen.
2.      Staat de fraude als bedoeld in het eerste lid onherroepelijk vast, dan wordt in de studievoortgangadministratie vastgelegd dat de student heeft deelgenomen aan het tentamen of de toets maar wegens fraude geen beoordeling heeft ontvangen.
3.      Als de fraude wordt bemerkt tijdens het afleggen van het tentamen of de toets, kan de examinator of de surveillant de student of extraneus verzoeken het lokaal terstond te verlaten en van verdere deelnames uitsluiten.
Voor online tentamens geldt dat de surveillant een foto of screenshot zal maken van de vermeende fraude en de student of extraneus hierover terstond zal informeren.
4.      De examinator of de surveillant die de fraude heeft bemerkt, stelt de examencommissie daarvan ten spoedigste schriftelijk op de hoogte.
5.      In geval van een online tentamen is de student of extraneus verantwoordelijk voor het adequaat functioneren van de camera. Indien dit niet het geval is, of een camera tijdens een tentamen uitvalt, dan wordt de uitslag van betreffend tentamen ongeldig verklaard.

 

Artikel 5.21                       Formeel bezwaar

1.    Tegen een door de examinator of examencommissie genomen besluit, dan wel het achterwege blijven van een dergelijk besluit, kan de student, binnen 4 weken na besluit,  een formeel bezwaar indienen.
2.    Indienen van een formeel bezwaar dient schriftelijk te geschieden bij de examencommissie. Via studenten@iokai.nl met als onderwerp “formeel bezwaar”

 

Artikel 5.22                       Vaststelling en bekendmaking examenuitslag

1. Een examen is met goed gevolg afgelegd, als de kandidaat de studiepunten van alle tot het examen behorende tentamens gehaald heeft.
2. De uitslagen worden door de desbetreffende examinator(en) bekendgemaakt via de ELO.
3. Voor de bekendmaking van uitslagen geldt een termijn van 6 weken na afname.

 

Artikel 5.23                       Getuigschrift of verklaring

1. Aan kandidaten die geslaagd zijn voor het afsluitende examen wordt een getuigschrift uitgereikt. Op het getuigschrift worden de naam van de opleiding, het soort getuigschrift (afsluitend) en de onderdelen van het examen vermeld. 
2. Degene die één of meer tentamens met goed gevolg heeft afgelegd en aan wie geen getuigschrift kan worden uitge­reikt, ontvangt desge­vraagd een door de examencommissie af te geven verklaring waarin in elk geval de tentamens zijn vermeld die door hem met goed gevolg zijn afgelegd.

 

Hoofdstuk 6                     Examencommissie en examinatoren

Artikel 6.1                        Examencommissie

1. Het bestuur stelt voor de opleiding een examencommissie in. De examencommissie is het orgaan dat op objectieve en deskundige wijze vaststelt of een student voldoet aan de voorwaarden die dit reglement stelt ten aanzien van kennis, inzicht en vaardigheden die nodig zijn voor het verkrijgen van een graad.

1.      In de examencommissie hebben zitting; minimaal één vakdocent en de hoofddocent van de opleiding.
2.      De examencommissie blijft volledig verantwoordelijk voor eventueel door haar gemandateerde taken en/of bevoegdheden.
3.      De examencommissie bestaat uit de volgende leden: Norbert grote Beverborg, algemeen directeur, Ans Harmsen, hoofddocent jaar 3, Tanja van der Schaaf, onderwijsdirecteur. Per 2021 is tevens een extern lid aangetrokken, Susanne Hazen, onderwijskundig adviseur.

 

Artikel 6.2                         Taken en bevoegdheden examencommissie

Naast de taak zoals omschreven in artikel 6.1, heeft de examencommissie de volgende taken en bevoegdheden:

1.      Het borgen van de kwaliteit van tentamens, integrale toetsen en examens en het vaststellen van nadere (uitvoerings)regels ter zake.
2.      Het vaststellen van richtlijnen en aanwijzingen binnen het kader van de OER om de uitslag van tentamens, integrale toetsen en examens te beoordelen en vast te stellen, inclusief het vaststellen van nadere (uitvoerings)regels ter zake.
3.      Het aanwijzen van examinatoren ten behoeve van het afnemen van tentamens en het vaststellen van de uitslag daarvan.
4.      Het beëindigen van de aanwijzing als examinator.
5.      Het vaststellen van nadere regels in verband met mogelijke fraude van een (aankomend) student of extraneus en de in dat verband te nemen maatregelen.
6.      Het doen van voorstellen aan het bestuur om de inschrijving van een student te beëindigen bij ernstige fraude.
7.      Het adviseren van het bestuur in verband met beëindigen van de opleiding van de student als gevolg van zijn gedraging in relatie tot toekomstige beroepsuitoefening.
8.      Het, voor zover dat tot haar bevoegdheden behoort, beslissen op bezwaarschriften ingediend door studenten, conform het studentenstatuut.
9.      Het beslissen bij verdenking van een door een student gepleegde onregelmatigheid en het zo nodig treffen van maatregelen ter zake, een en ander conform de uitvoeringsregeling examens zoals vastgesteld is door de examencommissie.
10.    Het beslissen op vrijstellingsverzoeken van studenten en groepen van studenten en het vaststellen van nadere (uitvoerings)regels ter zake.
11.    Het beslissen op het verzoek van een student tot een extra gelegenheid voor het afleggen van een tentamen of integrale toets.
12.    Het beslissen op het verzoek van de student voor het afleggen van een leerweg-onafhankelijk tentamen.
13.    Het beslissen dat een student tentamens en integrale toetsen van het afsluitend examen kan afleggen, voordat het propedeutisch examen met goed gevolg is afgelegd.
14.    Studenten met een lichamelijke of zintuiglijke functiebeperking in de gelegenheid stellen op een aangepaste wijze tentamens en integrale toetsen af te leggen.
15.    Het beslissen op een verzoek van een student om een mondeling tentamen of een toets niet openbaar te laten zijn.
16.    Het uitreiken van bewijsstukken en verklaringen.
17.    Het mede vorm geven aan het examenbeleid van de opleiding.
18.    Het adviseren van directie over de OER en eventueel daarbij behorende uitvoeringsregelingen.

Hoofdstuk 7      Overige Bepalingen

Artikel 7.1                        Aansprakelijkheid

1.      De school heeft zijn wettelijke aansprakelijkheid verzekerd middels een diensten- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
2.      Het oefenen en praktiseren van het in de opleiding geleerde buiten de lesuren en faciliteiten van de opleiding, valt buiten de aansprakelijkheid van de opleiding.
3.      De student dient zich voor zijn aansprakelijkheid buiten de opleiding afdoende te verzekeren. In de statuten wordt dit nader toegelicht.


Artikel 7.2                         Privacy
1.    In de Privacyverklaring op de website en in ELO wordt benoemd met welke doeleinden en hoe de Beroepsopleiding persoonsgegevens verwerkt. Tevens wordt uitgelegd hoe een student gegevens kan inzien, wijzigen of verwijderen. Studenten zullen kennisnemen van de Privacyverklaring via ELO.
2.    De directie draagt zorg voor een bewaartermijn van ten minste één jaar van de gebruikte (deel)tentamenopgaven. Het schriftelijk (deel)tentamenwerk en de verslagen van de schriftelijke oefeningen en activiteiten blijven ten minste tot na afloop van de beroepstermijn voor dat (deel)tentamen bewaard.
3.      De directie draagt er zorg voor dat van elke kandi­daat in ieder geval de bij het examen gehaalde kwalificaties en de uitslag bewaard blijven in het archief van de oplei­ding.


Artikel 7.3                        Beëindigen van de opleiding

1.      Bij het beëindigen van de opleiding door een bindend negatief studieadvies of op basis van eigen beslissing is de student gerechtigd de lessen van het lopende studiejaar te blijven volgen, mits aan de betalingsverplichtingen is voldaan.
2.      Indien een student gebruik maakt van het recht om de lessen van het lopende studie te blijven volgen, geldt een aanwezigheidsverplichting van 90%. Bij het niet voldoen aan deze aanwezigheidsverplichting vervalt het recht op het volgen van de lessen.
3.      Bij het beëindigen van de opleiding kan niet worden deelgenomen aan tentamens, toetsen of delen hiervan.

 

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 8.1                         Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het bestuur of, zo het geval tot de bevoegdheden van de examencommissie moet worden gerekend, de voorzitter van de examencommissie. De beslissing wordt zo spoedig mogelijk meegedeeld aan de belanghebbenden bij de beslissing.

Artikel 8.2                         Vaststelling

Deze regeling is vastgesteld door het bestuur op 1 september 2024.

Artikel 8.3                         Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 september 2024 en is geldig tot en met 31 augustus 2026.


Appendix 1

Toelichting letterbeoordelingen Beroepsopleiding Iokai Shiatsu


Puntentelling opleiding

Notatie in ELO

Kwalificatie

Punten

Hoogste

Laagste

A (Uitstekend)

13

100,00 %

93,00 %

A-

12

92,99 %

90,00 %

B+

11,5

89,99 %

87,00 %

B (Goed)

11

86,99 %

83,00 %

B-

10

82,99 %

80,00 %

C+

9,5

79,99 %

77,00 %

C (Voldoende)

9

76,99 %

73,00 %

C-

8

72,99 %

70,00 %

D+

7,5

69,99 %

67,00 %

D (voorwaardelijk/her)

7

66,99 %

60,00 %

E (Onvoldoende)

<6,5

59,99 %

0,00 %

 

Appendix 2

Richtlijnen vrijstellingen vakoverstijgende modules

Voor een aantal van de vakoverstijgende modules kunnen vrijstellingen worden toegekend. Dit wordt na overleggen van de gevraagde documenten door de examencommissie beoordeeld.

Ondernemerschap

Voor de module Ondernemerschap wordt vrijstelling verleend indien:

Student een diploma bezit van een studie op minimaal HBO niveau waar bedrijfskunde, ondernemerschap en aanverwante vakken deel van uit maken.

Óf

Student kan aantonen hij/zij minimaal 5 jaar een levensvatbare (volgens normen BBZ) praktijk heeft gevoerd in een verglijkbaar werkveld en beschikt over een KvK uittreksel en een website van de praktijk.

Therapeutische Vorming

Voor de lesdagen Therapeutische Vorming wordt in principe geen vrijstelling verleend. Indien de student van mening is dat hij/zij desondanks in aanmerking komt voor vrijstelling, dan wordt zijn/haar verzoek op individuele basis door de examencommissie beoordeeld.

Evidence Based Medicine (EBM)

Voor de module Evidence Based Medicine (EBM) wordt vrijstelling verleend indien:

Student een diploma bezit van een studie op universitair niveau waar onderzoeksvaardigheden en aanverwante vakken deel van uit maken.