Statuten Beroepsopleiding Iokai Shiatsu 2024-2025
Inleiding
Het studentenstatuut stelt de studenten op de hoogte van wat zij van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu mogen verwachten, wat Beroepsopleiding Iokai Shiatsu hen aan voorzieningen biedt, alsook wat hun rechten en plichten zijn.
Een Engelse vertaling kan desgewenst opgevraagd worden via studenten@iokai.nl | An English translation can be obtained on request at studenten@iokai.nl.
1. ALGEMENE BEPALINGEN
1.1 Begripsbepaling en algemene bepalingen
1. In dit statuut wordt verstaan onder:
a) Het Bestuur: het bestuur van de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu zoals bedoeld in de statuten van de Stichting Beroepsopleiding Iokai Shiatsu;
b) Basisniveau: het eerste jaar van de opleiding;
c) Beroepsopleiding Iokai Shiatsu: de stichting Beroepsopleiding Iokai Shiatsu
d) ELO: de online leeromgeving in Moodle. De Beroepsopleiding Iokai Shiatsu maakt hier gebruik van om het onderwijs aan te bieden en de voortgang van de student te volgen.
e) Instelling: De Beroepsopleiding Iokai Shiatsu;
f) Opleiding: de HBO conforme opleiding – als bedoeld het gehele curriculum dat recht geeft op het HBO conforme diploma van de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu.;
g) Module: programmaonderdeel waaraan EC zijn verbonden.
h) Onderwijsperiode: een periode van het leerjaar dat afgerond waarin de modules worden afgerond met een tentamen of andere toets.
i) Programma: het samenhangend geheel van modules verzorgd door de opleiding;
j) Student: degene die als student is ingeschreven bij de instelling;
k) Studiejaar: Het tijdvak dat aanvangt op 1 september en eindigt op 31 augustus van het daaropvolgende jaar;
l) Therapeutische fase: de fase van de opleiding direct volgend op het basisjaar, zijnde jaar 2 tot en met 4;
2. Dit studentenstatuut heeft betrekking op de bij de instelling ingeschreven studenten en bevat de rechten en plichten van de studenten van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu.
3. Het Bestuur zorgt ervoor dat alle studenten aan Beroepsopleiding Iokai Shiatsu over het studentenstatuut beschikken door het digitaal aan te bieden via de online leeromgeving (ELO) van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu.
1.2 Vaststelling en wijziging van het studentenstatuut
1. Het studentenstatuut wordt vastgesteld door het Bestuur.
2. Wanneer door besluiten van het Bestuur of door wijziging van regelgeving onderdelen van het studentenstatuut niet langer in overeenstemming zijn met deze besluiten, wordt het studentenstatuut gewijzigd. Wanneer het studentenstatuut in de loop van een cursusjaar wordt gewijzigd, worden de studenten van deze besluiten en de wijzigingen van het studentenstatuut in kennis gesteld. Het Bestuur regelt de wijze van bekendmaking.
1.3 Reikwijdte en inwerkingtreding van het studentenstatuut
1. De bepalingen van dit studentenstatuut zijn slechts geldig, indien en voor zover zij niet in strijd zijn met hogere regelgeving. In dat geval prevaleert de hogere regelgeving en kunnen aan de desbetreffende bepalingen van het studentenstatuut geen rechten worden ontleend.
2. Behoudens het overige in dit artikel bepaalde, is de reikwijdte van dit studentenstatuut beperkt tot de studenten van de Beroepsopleiding.
3. Daar waar dat in dit studentenstatuut is aangegeven, strekken de bepalingen zich tevens uit over de aspirant-student en de oud-student (alumnus) van de Beroepsopleiding.
4. Deze regeling kan worden aangehaald als Studentenstatuut 2024-2025 Beroepsopleiding Iokai Shiatsu en treedt in werking op 1 september 2024.
2. Inschrijvingen en Collegegeld
2.1 Eisen vooropleiding en toelating
Het Bestuur stelt de vooropleidings- en toelatingseisen voor de opleiding vast in de Onderwijs- en Examenregeling Beroepsopleiding Iokai Shiatsu.
2.2 Aanmelding en toelatingsgesprek
1. De aanmelding voor een opleiding bij Beroepsopleiding Iokai Shiatsu vindt uitsluitend plaats door middel van het inschrijfformulier op het internet.
2. De behandeling van de inschrijving vindt plaats in volgorde van ontvangst van de inschrijvingsformulieren.
4. Deelname aan de opleiding wordt altijd voorafgegaan door een individueel toelatingsgesprek met de docent.
5. De aanmelding wordt geacht te zijn aanvaard nadat Beroepsopleiding Iokai Shiatsu de inschrijving schriftelijk aan de deelnemer heeft bevestigd en de deelnemer de voorwaarden in de ELO heeft aanvaard. Deze elektronische acceptatie geldt als bewijs van inschrijving.
2.3 Inschrijving
1. Ieder die gebruik wenst te kunnen maken van onderwijsvoorzieningen, examenvoorzieningen of voorzieningen van andere aard ten behoeve van onderwijs aan Beroepsopleiding Iokai Shiatsu dient zich in te laten schrijven als student.
2. Voor de inschrijving gelden procedurele regels die door het Bestuur worden vastgesteld.
3. Inschrijvingen voor het basisniveau kunnen per module of voor een geheel niveau (studiejaar) plaatsvinden. Voor de therapeutische fase geldt dat student zich voor een heel lesjaar inschrijft.
4. De inschrijving voor het basisniveau geldt voor de duur van één module indien de student zich heeft ingeschreven voor slechts één module, of voor een heel studiejaar indien de student zich heeft ingeschreven voor het gehele basisniveau.
5. Indien een student zich voor het gehele basisniveau heeft ingeschreven, wordt na afronding van het basisniveau de inschrijving verlengd, tenzij de student twee maanden vòòr aanvang van het volgende niveau aangeeft zijn studie niet voort te zetten.
6. Indien een student zich slechts voor één module heeft ingeschreven wordt de inschrijving verlengd nadat de student aan het secretariaat heeft laten weten zich voor een volgende module of voor het gehele niveau in te schrijven.
7. De inschrijving kan worden geweigerd of ingetrokken indien de student naar het oordeel van het Bestuur de in de statuten vastgelegde grondslag niet respecteert dan wel indien gegronde vrees bestaat dat de student in ernstige mate afbreuk doet aan de aard of de identiteit van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu, dan wel daaraan in ernstige mate afbreuk heeft gedaan. Weigering of intrekking van de inschrijving geschiedt schriftelijk en is met redenen omkleed.
8. De inschrijving kan worden geweigerd of ingetrokken, indien de student blijk heeft gegeven van de ongeschiktheid voor de uitoefening van een of meer beroepen waartoe de opleiding hem opleidt dan wel voor de praktische voorbereiding op de beroepsuitoefening.
9. Aan de afwijzing, bedoeld in artikel 2.3 lid 8, gaat een beargumenteerd advies van de examencommissie vooraf. Voordat tot afwijzing wordt besloten, wordt de betreffende student in de gelegenheid gesteld te worden gehoord. De afwijzing is met redenen omkleed. De betreffende (ex-)student kan niet opnieuw worden ingeschreven, tenzij hij ten genoegen van het Bestuur aantoont dat hij niet langer ongeschikt is.
2.4 Inschrijving na een negatief bindend studieadvies
De student die een studieadvies heeft ontvangen waaraan een afwijzing is verbonden, kan niet meer voor dezelfde opleiding worden ingeschreven, tenzij de student na minimaal 12 maanden schriftelijk een verzoek indient bij de examencommissie om te worden ingeschreven en daarbij aannemelijk maakt dat hij de opleiding met succes zal kunnen volgen.
2.5 Studiekosten
1. De hoogte van het lesgeld wordt jaarlijks vastgesteld en tijdig voor de aanvang van het nieuwe studiejaar, door of namens het Bestuur bekendgemaakt.
2. De studiekosten bestaan uit:
a. Het lesgeld voor de Iokai Shiatsu opleiding
b. Het lesgeld voor de verplichte Medische Basiskennis opleiding
c. De kosten voor de accommodatie en logies tijdens de externe seminars
d. Examengeld in het vierde jaar
e. De afsluitende praktische of theoretische leergang
f. Aan te schaffen literatuur
3. De tarieven worden jaarlijks aangepast en uiterlijk in mei van elk kalenderjaar gepubliceerd op de website van de opleiding: www.iokai.nl/kosten-shiatsu-opleiding
4. Het lesgeld is geldig voor een studiejaar. Bij overschrijding van het studiejaar is opnieuw lesgeld verschuldigd, voor de periodes zo lang de overschrijding duurt.
5. Bij niet tijdig voldoen van het lesgeld wordt na de tweede herinnering de toegang tot de ELO tijdelijk opgeschort, totdat het lesgeld alsnog betaald is. Na een derde herinnering kan de toegang tot de lessen worden ontzegd.
6. Indien niet wordt deelgenomen aan een seminar dient dit minimaal 14 werkdagen van tevoren te zijn meegedeeld aan de hoofddocent van het basisjaar. Bij afzeggingen later dan 14 werkdagen van tevoren worden de accommodatie- en logieskosten alsnog in rekening gebracht, door de opleiding.
7. De accommodatie- en logieskosten voor een seminar dienen in zijn geheel te worden voldaan. Het niet aanwezig zijn op één van de dagen geeft geen recht op restitutie van een deel van de kosten.
8. De student kan het lesgeld voor het gehele studiejaar ineens voldoen of volgens een betalingsregeling. Dit betreft een betaling door middel van acht betalingstermijnen waarvoor gespreid op vastgestelde data een automatische incasso wordt geïnd. De administratiekosten die hiervoor in rekening gebracht worden bedragen € 100,-.
9. De kosten voor onderwijsbenodigdheden voor eigen gebruik, zoals boeken, materialen en andere benodigdheden, ten behoeve van deelname aan het onderwijs, de tentamens of de examens van de opleiding waarvoor een student is ingeschreven, zijn voor rekening van de student.
10. Het lesmateriaal dat door de
opleiding wordt verstrekt, wordt eenmalig uitgereikt in het lesjaar waarvoor
betreffende student geregistreerd is. Indien student een tweede exemplaar wenst
te ontvangen, bijvoorbeeld na verlies of bij uitbrengen van een nieuwe druk,
dan kan hij/zij daartoe een verzoek indienen via studenten@iokai.nl.
Er worden hierbij kosten in rekening gebracht, te weten de volgende:
Kataboekjes € 15,- per
stuk.
Meridiaankaart € 35,- per
stuk.
12. Studenten van het derde en vierde jaar kunnen aan de reguliere lessen van het eerste en tweede jaar deelnemen in de studio’s van Delft, Amsterdam en Amersfoort. Dit uitsluitend indien vooraf met de betreffende docent is overeengekomen aan welke lessen wordt deelgenomen. De docent kan aangeven of dit wel of niet mogelijk is in verband met het studieproces van de studenten in het betreffende studiejaar. Te allen tijde geld een maximum van 2 studenten per les uit andere jaren.
13. Studenten uit het vierde jaar kunnen aan de lessen
in het derde jaar deelnemen indien de docent uit het vierde jaar van mening is
dat dit het studieproces van de betreffende student ten goede komt en de docent
uit het derde jaar aangeeft dat dit mogelijk is. Dit uitsluitend indien vooraf
met de betreffende docenten is overeengekomen aan welke lessen wordt
deelgenomen.
De kosten hiervoor worden
separaat overlegd.
14.
Indien een
student tijdens de therapeutische fase besluit tijdelijk
zijn/haar studie te pauzeren, Dan wordt geadviseerd de vaardigheden te onderhouden door een apart
lesprogramma.. Dit lesprogramma
bestaat uit het bijwonen van acht
lessen, te kiezen door de student en deelname aan een feedbackdag. Voorts
behoudt de student toegang tot de ELO. Kosten voor dit programma bedragen € 450,-.
Een tijdelijke studiepauze mag maximaal 2 jaar duren.
Indien een studiepauze langer dan 2 jaar duurt, dient de student opnieuw te
starten in het jaar waarin het laatst een succesvol overgangsexamen is gedaan.
2.6 Doublure
1. In geval van doublure is bij het voor de tweede maal volgen van hetzelfde lesjaar 80% van het lesgeld verschuldigd. Bij zwaarwegende persoonlijke omstandigheden, ter beoordeling van de examencommissie, bedraagt dit 50% van het lesgeld.
2. Bij doublure geldt dat:
Voor shiatsu-modules:
a. In het geval een student minimaal 70% van de lessen van een module aanwezig is geweest in het voorafgaande jaar, is de aanwezigheidsverplichting 80% van de lessen.
b. In het geval dat een student minder dan 50% van de lessen van een module aanwezig is geweest in het voorafgaande jaar, is de aanwezigheidsverplichting 90% van de lessen.
c. Alle shiatsu-modules zijn onlosmakelijk verbonden in het studieproces. Bij doublure wordt de student geacht aan alle shiatsu modules en bijbehorende tentamens deel te nemen.
d. Indien een student bij doublure opnieuw tentamen aflegt in een shiatsu module, dan wordt het hoogste cijfer van de afgelopen twee jaar als cijfer van de module genoteerd.
Voor vakoverstijgende modules:
c. In het geval de student de module in het
voorafgaande jaar behaald heeft én 100%
aanwezig is geweest, dan wordt een
vrijstelling toegekend.
d. In het geval dat de student in het
voorafgaande jaar minder dan 100% aanwezig geweest
is, dan wordt een vervangende
opdracht gevraagd én dient de betreffende module
tijdens het volgende lesjaar
overgedaan te worden.
De examencommissie kan besluiten
om eerder een extra lesmoment in te plannen, om de
voortgang van de student te
waarborgen. Hiervoor geldt dat per lesdag € 75,- in rekening
wordt gebracht.
2.7 Herkansing
1. Voor de eerste en tweede gelegenheid van tentamens van shiatsu-vakken worden geen kosten in rekening gebracht.
2. Indien een student gebruik moet maken van een derde gelegenheid, dan vindt deze plaats tijdens de eerstvolgende reguliere toetsgelegenheid, tenzij de examencommissie besluit dat een derde gelegenheid eerder aangeboden dient te worden. Kosten voor deelname bedragen in dat geval € 75,-.
3. Voor vakoverstijgende modules geldt dat toetsing vaak tijdens de eigenlijke les plaatsvindt en voor het eventueel aanbieden van een tweede les- en toetsgelegenheid binnen hetzelfde lesjaar zal € 75,- deelnamekosten gerekend worden.
2.8 Beëindiging inschrijving
1. De student die de inschrijving wenst te beëindigen, dient dit per email te melden aan het secretariaat; studenten@iokai.nl.
2. De beëindiging is pas definitief nadat dit door het secretariaat is bevestigd.
3. Studenten die niet wensen deel te nemen aan een volgend studiejaar dienen de beëindiging van hun inschrijving uiterlijk twee maanden voorafgaand aan de start van het volgende niveau in te dienen.
4. Als datum van de beëindiging geldt de datum waarop de betreffende kennisgeving is ontvangen door de mailserver van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu.
5. Voor het basisniveau geldt voor annulering van de inschrijving het volgende:
Bij annulering van een inschrijving voor het gehele lesjaar voor veertien
dagen vóór aanvang van de opleiding, vindt restitutie plaats van het
volledige lesgeld minus € 100,- aan administratiekosten.
Bij annulering van de inschrijving voor het gehele lesjaar na aanvang van de
opleiding en binnen vier maanden na aanvang van de opleiding is er recht op 50%
restitutie van het lesgeld, of ontheffing van de betalingsverplichting van 50% van het lesgeld (in geval van betaling in termijnen). Bij
annulering na vier maanden na aanvang van het lesjaar vindt geen restitutie
plaats van het lesgeld.
6. Indien de student zich heeft ingeschreven voor 1 module, dan vindt geen
restitutie plaats, tenzij de student één week vòòr de eerste les van de
betreffende module annuleert.
Een eventuele restitutie
vindt plaats met aftrek van Euro 100,- aan administratiekosten.
7. Voor het meridiaanniveau (2e jaar), het diagnoseniveau (3e jaar) en het klinisch niveau (4e jaar) geldt voor annulering van de inschrijving het volgende:
Bij annulering van de inschrijving na 15 augustus en voor veertien dagen vóór aanvang van de opleiding, vindt restitutie plaats van het volledige lesgeld minus € 100,- aan administratiekosten. Bij annulering van de inschrijving veertien dagen vóór aanvang van de opleiding vindt én vòòr 31 december van datzelfde kalenderjaar is er recht op 50% restitutie van het lesgeld, of ontheffing van de betalingsverplichting van 50% van het lesgeld (in geval van betaling in termijn). Bij annulering per 1 januari van het daaropvolgende kalenderjaar vindt geen restitutie plaats van het lesgeld.
8. Het vroegtijdig verlaten van de opleiding tijdens een lopend studiejaar van de opleiding verplicht Beroepsopleiding Iokai Shiatsu niet tot restitutie van enig betaald lesgeld noch tot het laten vervallen van de overeengekomen betalingsverplichtingen, met inachtneming van paragraaf 2.8.5 of 2.8.6.
9. Het Bestuur beëindigt in de volgende gevallen de inschrijving met ingang van de volgende maand:
a. in geval van afstuderen: beëindiging vindt plaats met ingang van de maand volgend op de maand waarin de examenuitslag officieel is vastgesteld;
b. indien de student een bindend negatief studieadvies heeft ontvangen;
c. op voorstel van de examencommissie, indien deze heeft geoordeeld dat er sprake is geweest van ernstige fraude;
d. indien de student de grondslag en de doelstellingen van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu niet respecteert;
e. indien gegronde vrees bestaat dat de student misbruik zal maken (of heeft gemaakt) van de inschrijving en de daaraan verbonden rechten, door in ernstige mate afbreuk te doen aan de eigen aard van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu;
f. indien de student door zijn gedragingen of uitlatingen blijk heeft gegeven van ongeschiktheid voor de uitoefening van het beroep als Shiatsutherapeut;
g. indien de student de voorschriften en maatregelen met betrekking tot de goede gang van zaken in het gebouw en op het terrein van de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu of andere leslocaties heeft overtreden.
h. op schriftelijk verzoek door de student ter beoordeling van het Bestuur.
Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de extraneus.
10. Het Bestuur kan de inschrijving van degene die, ondanks aanmaning, in gebreke blijft het verschuldigde lesgeld, accommodatiekosten of examengeld dan wel termijnen van het lesgeld te voldoen, met ingang van de tweede maand volgend op de aanmaning beëindigen.
2.9 Rechten en plichten van studenten en extranei
1. Rechten van studenten.
De inschrijving als student geeft in ieder geval de volgende rechten:
a. deelname aan het onderwijs binnen de betreffende opleiding;
b. het afleggen van de tentamens en examens van de opleiding zoals in de onderwijs- en examenregeling uitgewerkt;
c. toegang tot de gebouwen van de instelling, tenzij naar het oordeel van het Bestuur de aard of het belang van het onderwijs of het onderzoek zich daartegen verzet;
d. gebruik van onderwijsvoorzieningen en studentenvoorzieningen; het Bestuur regelt de voorwaarden voor het gebruik van deze voorzieningen;
e. studiebegeleiding, in het bijzonder voor studenten met achterstanden in de studievoortgang.
2. Plichten van studenten.
De inschrijving als student geeft in ieder geval de volgende plichten:
a. deelname aan de lessen, stages en opdrachten.
b. goed gedrag in de gebouwen en op de terreinen van de instelling, overeenkomstig de voorschriften van het Bestuur en overeenkomstig algemene fatsoensnormen
c. verplichting om het e-mailaccount, dat ten behoeve van het onderwijs door de student wordt gebruikt, regelmatig te raadplegen.
d. verplichting om wijzigingen in adresgegevens en het e-mailaccount tijdig door te geven, zowel schriftelijk aan het secretariaat als in de ELO bij de eigen accountgegevens.
2.10 Overige bepalingen
1. De student die als bewijs van een afgelegd examen een getuigschrift wil ontvangen dient hiertoe een schriftelijk verzoek in bij de examencommissie. De examencommissie geeft geen getuigschrift af dan nadat door of namens het Bestuur is vastgesteld dat de student was ingeschreven in de periode dat gebruik werd gemaakt van onderwijs- en examenvoorzieningen.
2. Degene die niet is ingeschreven en toch gebruik maakt van onderwijs- en examenvoorzieningen is een schadevergoeding verschuldigd. De hoogte van de schadevergoeding is ten minste gelijk aan het bedrag van het door het Bestuur vastgestelde lesgeld.
3. Het getuigschrift wordt pas afgegeven als het lesgeld over alle jaren van inschrijving volledig is voldaan.
3. ONDERWIJS
3.1 Onderwijsinformatie
1. Tijdig voor de aanvang van een studiejaar draagt het Bestuur zorg voor het openbaar maken van:
a. het onderwijsaanbod;
b. de Onderwijs- en Examenregeling;
c. de kosten die voor een student aan inschrijving voor en het volgen van een opleiding verbonden zijn.
d. de jaarindeling
e. de aanwezige studentenvoorzieningen;
Bovenstaande informatie wordt geplaatst in de elektronische leeromgeving en opgenomen in een studiegids die door of namens het Bestuur aan belanghebbenden wordt uitgereikt.
2. De opleiding aan Beroepsopleiding Iokai Shiatsu is deeltijds ingericht.
3. Het onderwijs wordt in het Nederlands en Engels gegeven.
a. de student dient te beschikken over een redelijke beheersing van de Engelse taal.
b. voor studenten die niet de Nederlandse taal beheersen maar wel de Engelse taal, zullen de lessen waar mogelijk in de Engelse taal worden gegeven. Indien de les in het Nederlands wordt gegeven, zal een van de aanwezige assistenten of docenten de mondelinge lesstof voor de betreffende student vertalen in het Engels.
c. de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu spant zich in om voor de Engelstalige studenten zoveel mogelijk materiaal in de Engelse taal beschikbaar te stellen. Echter in niet alle gevallen kan hierin worden voorzien.
4. De praktische organisatie, alsmede het aanbieden van een deel van het lesmateriaal geschiedt via een Elektronische leeromgeving (ELO).
a. Elke student die ingeschreven is aan de opleiding heeft recht tot toegang tot de ELO van de beroepsopleiding.
b. In de Elektronische leeromgeving staat omschreven aan welke onderwijsverplichtingen de student dient te voldoen.
c. In ELO dient de student de gevraagde opdrachten te voldoen/te uploaden
d. De docent zal de beoordeling van de opdrachten, tentamens en examens in ELO bekend maken
e. Het gebruik van ELO is alleen toegestaan aan studenten die zijn ingeschreven bij de opleiding.
f. Het delen van informatie op ELO aan derden, in welke vorm dan ook, dan wel de inloggegevens aan derden verstrekken is niet toegestaan op straffe van uitsluiting van de opleiding.
g. Eventueel geleden directe of indirecte schade door de opleiding door het delen van informatie of inloggegevens aan derden zal worden verhaald op de student.
3.2 De onderwijs- en examenregeling
1. Het onderwijs binnen Beroepsopleiding Iokai Shiatsu wordt verzorgd overeenkomstig de onderwijs- en examenregeling.
2. Het Bestuur stelt eens in de twee jaar de inhoud van de onderwijs- en examenregeling vast waarbij het Bestuur rekening houdt met de bewaking van de studielast en het tijdsbeslag dat daaruit voor de studenten voortvloeit.
3. De onderwijs- en examenregeling wordt vastgesteld door het Bestuur.
3.3 Recht op studeerbaar programma
1. De inrichting van de opleiding, waaronder de spreiding van de studielast, is zodanig dat de student in redelijkheid in staat wordt gesteld de opleiding minus de afrondende leergangen binnen de gestelde termijn van vier jaar te kunnen volbrengen. (zie ook 3.9.1)
2. De studielast van de opleiding wordt uitgedrukt in hele studiepunten (EC). De studielast van een bacheloropleiding bedraagt 240 studiepunten. Een module beslaat 28 studie-uren of een veelvoud daarvan. Zestig EC is gelijk aan 1680 uren studie.
3. De studielast van een bacheloropleiding bedraagt 240 studiepunten.
4.
In de onderwijs- en
examenregeling wordt de studielast van de opleiding als geheel en van de
afzonderlijke modules vermeld.
3.4 Recht op kwaliteit
1. Het Bestuur draagt er zorg voor dat de opleiding op HBO Conforme kwaliteit is.
2. Elke student wordt ten minste eenmaal per jaar in de gelegenheid gesteld schriftelijk een oordeel te geven over de kwaliteit van de gevolgde onderdelen van het onderwijs. Het Bestuur regelt de wijze waarop wordt omgegaan met de uitkomst van de evaluaties van de kwaliteit als mede eventuele verbetervoorstellen (van de onderdelen) van de opleiding.
3. De studentenraad voorziet in het recht op advies van studenten over (de kwaliteit van) het lesprogramma. Zie Appendix 1.
3.5 Recht op studiebegeleiding
1. Studenten hebben recht op studiebegeleiding door een studieloopbaanbegeleider.
2. Het Bestuur heeft de studiebegeleiding gedelegeerd aan de hoofddocent van het betreffende studiejaar. Op verzoek van de student kan een andere aan de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu verbonden docent als studieloopbaanbegeleider optreden.
3. Binnen Beroepsopleiding Iokai Shiatsu is bij de studieloopbaanbegeleiding oog voor elke student, waarbij aan studenten behorend tot een etnische of culturele minderheid of studenten met een handicap of functiebeperking, waarvan de deelname aan het hoger onderwijs in betekende mate achterblijft bij de deelname van een student die niet behoort tot een dergelijke minderheid, bijzondere aandacht wordt verleend.
4. Studenten hebben recht op éénmaal per jaar een gesprek met een studieloopbaanbegeleider. Indien de studieloopbaanbegeleider of de student dit nodig acht wordt een verslag van het gesprek gemaakt. Beide ontvangen een kopie van het verslag.
5. Het hoort bij de functie van studieloopbaanbegeleider dat vertrouwelijk wordt omgegaan met de informatie die door een student wordt verstrekt, met inachtneming van de daarvoor geldende wettelijke regels.
6. Een student heeft recht op elektronische inzage van de actuele stand van zijn studievoortgang.
3.6 Begeleiding bij studievertraging
1. Studenten in het basisniveau hebben in de derde periode een studievoortgangsgesprek met de studieloopbaanbegeleider. De studieloopbaanbegeleider nodigt de student uit voor deze gesprekken. De student maakt hiertoe een zelfevaluatie rapport met een plan van aanpak voor verbetering op de geïdentificeerde gebieden.
2. Studenten in de therapeutische fase van de opleiding kunnen op verzoek een studievoortgangsgesprek aanvragen. Bij dit studievoortgangsgesprek dienen zij vooraf een zelfevaluatierapport in met een plan van aanpak op de geïdentificeerde gebieden dat als leidraad dient voor het gesprek.
3. Tijdens het studievoortgangsgesprek wordt de studievoortgang besproken en daar waar sprake is van een studieachterstand maken studieloopbaanbegeleider en student afspraken om binnen de afgesproken tijd studieachterstanden weg te werken.
4. Daar waar studieonderdelen door programmawijziging niet meer worden aangeboden, beslist de examencommissie welke onderdelen gevolgd moeten worden om alsnog aan de opleidingseisen te voldoen.
3.7 Studieadvies
1. Aan elke student wordt aan het einde van diens eerste jaar van inschrijving van de opleiding een advies uitgebracht over de voortzetting van de studie binnen of buiten de opleiding. Dit advies wordt vastgesteld door de examencommissie. Aan elke student die het basisjaar niet afrondt in het eerste inschrijvingsjaar, kan het advies als bovengenoemd worden uitgebracht zolang de student het basisjaar niet met goed gevolg heeft afgelegd.
2. In de onderwijs- en examenregelingen zijn de voorwaarden voor het geven van een bindend studieadvies neergelegd.
3. Aan dit studieadvies kan een afwijzing (negatief bindend studieadvies) worden verbonden zoals beschreven is in de onderwijs- en examenregeling.
4. De persoonlijke omstandigheden die de examencommissie namens het College van Bestuur in een bindend studieadvies betrekt, zijn uitsluitend die omstandigheden genoemd in de onderwijs- en examenregeling.
5. Tegen een beslissing inzake een bindend studieadvies als bedoeld in artikel 3.7 lid 2 staat bezwaar en beroep open.
6. De rechtsbeschermingsprocedures zijn geregeld in hoofdstuk 5 van dit Studentenstatuut.
3.8 Medische Basis Kennis
1. De MBK lessen worden niet door de Beroepsopleiding zelf gegeven. Studenten wordt geadviseerd de lessen te volgen bij instituut Con Amore, dat een lesprogramma op de vereiste 40 ECTS aanbiedt en de lessen studeerbaar inroostert voor studenten van de opleiding.
2. Het is studenten vrij MBK bij een ander opleidingsinstituut dan Con Amore te volgen, mits de studielast 40 ECTS bedraagt en het instituut PLATO gecertificeerd is.
3.9 Diplomering
1. De Beroepsopleiding reikt diploma’s uit die voldoen aan de kwaliteitseisen voor een HBO conform diploma zoals vastgesteld door RBCZ en CPION.
2. Het diploma wordt uitgereikt op 240 ECTS. Om in aanmerking te komen voor het diploma, dient aansluitend op het vierjarig lesprogramma de theoretische of praktische leergang afgerond te worden.
3. Het diploma wordt uitgereikt op 240 ECTS. Om in aanmerking te komen voor het diploma, dient tijdens of aansluitend op het vierjarig lesprogramma een opleiding Westerse Medische Basis Kennis (MBK) op 40 ECTS en voldoend aan de PLATO normen afgerond te worden.
4. Gedragsregels
De bepalingen in dit hoofdstuk zijn van overeenkomstige toepassing op de extraneus.
4.1 Huisregels en maatregelen
1. Het Bestuur stelt ter handhaving van de goede gang van zaken binnen Beroepsopleiding Iokai Shiatsu voorschriften en regels vast met betrekking tot:
a. het gebruik van lesruimten, gebouwen, terreinen, de voorzieningen en faciliteiten alsmede de ter beschikking gestelde leermiddelen;
b. De onderlinge omgangsvormen
c. tijdsindelingen, bijvoorbeeld in de vorm van een jaarrooster, ordemaatregelen, veiligheid en welzijn alsmede de regels met betrekking tot aan- en afwezigheid.
2. Het is studenten niet toegestaan om de lesruimten en de voorzieningen van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu anders dan voor onderwijsactiviteiten te gebruiken zonder toestemming van of namens het Bestuur. Maken studenten, voor onderwijsactiviteiten of met toestemming van of namens het Bestuur, gebruik van de gebouwen en voorzieningen van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu, dan dient dat gebruik geëigend en zorgvuldig te zijn.
3. Studenten die zich bevinden in de lesruimten Beroepsopleiding Iokai Shiatsu of door Beroepsopleiding Iokai Shiatsu gehuurde lesruimten, gebouwen en terreinen en gebruik maken van de aldaar aanwezige voorzieningen zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die door of namens het Bestuur worden gegeven met betrekking tot het gebruik van voornoemde zaken.
4. Onder overtreden van de huisregels wordt onder meer verstaan het opzettelijk overtreden van de voorschriften, bedoeld in het eerste lid, het verwijtbaar handelen in strijd met de zorgvuldigheid die tussen Beroepsopleiding Iokai Shiatsu en de student in acht genomen moet worden, het overtreden van regel op grond van het Wetboek van Strafrecht waardoor in redelijkheid het belang van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu wordt geschaad alsmede het verwijtbaar handelen in strijd met de openbare orde en de goede zeden.
5. Het is verboden om de voorzieningen van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu te gebruiken op een wijze die in strijd is met enig wettelijk voorschrift, dan wel - in redelijkheid - door anderen als kwetsend, beledigend of aanstootgevend kan worden ervaren, dan wel voornoemde voorzieningen in hoofdzaak te gebruiken voor activiteiten en/of doeleinden die geen verband houden met het onderwijs en/of de organisatie van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu en waarvoor door of namens het Bestuur geen toestemming is verleend.
4.2 Maatregelen bij overtreding huisregels
1. In geval van het overtreden van huisregels, bedoeld in artikel 4.1, kan het Bestuur de volgende maatregelen treffen:
a. waarschuwing;
b. berisping;
c. het geheel of gedeeltelijk ontzeggen van de toegang tot gebouwen en terreinen voor de tijd van ten hoogste één jaar of dat de inschrijving gedurende eenzelfde periode wordt beëindigd;
d. indien sprake is van ernstige overlast en deze overlast ook na aanmaning door of vanwege het Bestuur door de student niet wordt gestaakt: het definitief ontzeggen van de toegang tot de instelling of de inschrijving van de student beëindigen.
2. Onverminderd de maatregelen, bedoeld in het eerste lid, kan het Bestuur aangifte doen indien wordt vermoed dat een student een strafbaar feit pleegt dan wel heeft gepleegd.
3. Voordat het Bestuur besluit tot het nemen van een maatregel als bedoeld in het eerste lid, stelt het Bestuur de student in de gelegenheid daarover te worden gehoord.
4. De beslissing van het Bestuur tot toepassing van een maatregel wordt schriftelijk en met redenen omkleed binnen een termijn van 30 dagen nadat de student is gehoord, aan de betrokkene medegedeeld.
5. Tegen beslissingen van het Bestuur op grond van het bovenstaande staat bezwaar en beroep open.
4.3 Bescherming van persoonlijke gegevens (privacy)
1. Iedere student heeft recht op inzage in de administratie van de opleiding opgenomen gegevens die de persoon en/of studievorderingen betreffen.
2. De hierboven bedoelde gegevens zijn buiten de student slechts toegankelijk voor die medewerkers van de instelling die daar uit hoofde van hun functie over moeten beschikken.
3. De student heeft het recht te verzoeken zijn gegevens te doen verbeteren, aan te vullen of te verwijderen, indien deze feitelijk onjuist, voor het doel van de registratie onvolledig of niet ter zake dienend zijn, dan wel in strijd met een wettelijk voorschrift in de registratie voorkomen.
4. Gegevens uit een persoonsregistratie worden slechts aan een derde verstrekt voor zover dat voortvloeit uit het doel van de registratie, wordt vereist ingevolge een wettelijk voorschrift of geschiedt met toestemming van degene wiens gegevens het betreft.
5. Beroepsopleiding Iokai Shiatsu neemt deel aan externe onderzoeken ter beoordeling van de kwaliteit van de instelling en de opleidingen. Het Bestuur stelt daartoe vertrouwelijk gegevens van studenten beschikbaar aan de uitvoerende instelling. Studenten worden geacht hiermee in te stemmen. De student die bezwaar heeft tegen het ter beschikking stellen van zijn gegevens, kan hiervan melding maken bij het management.
6. Van activiteiten binnen of buiten Beroepsopleiding Iokai Shiatsu kunnen beeld- en/of geluidopnamen worden gemaakt. Deze opnamen kunnen worden gebruikt ten behoeve van het onderwijs, wervingsactiviteiten et cetera. Studenten die bezwaar hebben tegen het gebruik van hun afbeelding kunnen hiervan melding maken bij het Bestuur.
7. A. Student alsook alumnus heeft en behoudt toegang tot de
elektronische leeromgeving (ELO) zolang hij/zij lesgeld of lidmaatschap
betaalt. Op de volgende momenten wordt toegang tot de ELO (tijdelijk)
stopgezet: in geval van pauze, in geval van ondanks meerdere herinneringen niet
betalen van lesgeld, in geval van niet halen van de tweede gelegenheid van het
eindexamen, in geval van niet inschrijven voor afrondende leergang.
B. Vanaf het moment van stopzetten van toegang tot de ELO, wordt de account en
de daaraan gelinkte gegevens vier jaar bewaard. Hierna wordt de account
verwijderd.
Studiegegevens worden in archief van de opleiding bewaard voor een maximale
termijn van tien jaar.
C. Op verzoek van student of alumnus kunnen op elk moment alle gegevens uit de
ELO verwijderd worden.
4.4 Shiatsucliënten; behandelen en aansprakelijkheid
1. Vanaf het diagnose niveau wordt studenten verzocht de les stof te oefenen op mensen buiten hun directe omgeving. Door de wet kan dit gezien worden als het verstrekken van zorg. In het kader van de relevante wetgeving (WWKGZ) dient de student een passende beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten en lid te worden van een geschillencommissie. Hiertoe wordt een studentenlidmaatschap van de Shiatsu Vereniging Nederland afgesloten.
2. Pas na het afsluitend van het studentenlidmaatschap, de beroepsaansprakelijkheidsverzekering en het lidmaatschap van de geschillencommissie is het een student toegestaan cliënten te behandelen.
3. De Beroepsopleiding kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade toegebracht aan derden tijdens het geven van behandelingen.
4.5 Vertrouwenspersoon
Studenten die in de werk- of studiesituatie met ongewenst gedrag worden
geconfronteerd, kunnen dit melden bij de vertrouwenspersoon: Mariska Gieskes,
06-2509 1995,
mariska.gieskes@gmail.com.
5. Klachtenregeling en Examencommissie
5.1 Klachtenregeling
Op de website van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu is de klachtenregeling te vinden. Conform de klachtenregeling kunnen huidige, aanstaande en voormalige studenten een klacht indienen of een bezwaar of beroep indienen vanwege een genomen beslissing van een orgaan van Beroepsopleiding Iokai Shiatsu. (https://www.iokai.nl/de-opleiding/klachtenregeling/)
5.2 Examencommissie
Een student kan bij de Examencommissie een verzoek indienen tot herziening van een besluit van de Examencommissie of de examinatoren. Het verzoek wordt ingediend via de studentenadministratie (studenten@iokai.nl ). De samenstelling, taken en nadere regels over de bevoegdheid van de Examencommissie staan vermeld in de Onderwijs- en Examenregeling (OER).
Appendix 1
Algemene informatie Studentenraad Beroepsopleiding Iokai Shiatsu
Versie 11 augustus 2022
Richtlijnen en kaders
De Studentenraad van de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu (SBIS) is het medezeggenschapsorgaan voor studenten van de therapeutische fase. De SBIS is er om de belangen van studenten te behartigen, wat inhoudt dat studenten via de SBIS inspraak en medezeggenschap hebben in de beslissingen die op en over de Beroepsopleiding genomen worden. De SBIS is de schakel tussen studenten en het schoolbestuur.
Om optimaal te kunnen functioneren, is het belangrijk dat de SBIS weet wat er onder de studenten speelt en wat de knelpunten en problemen zijn. Zit je met een vraag, een probleem of heb je ideeën of suggesties, laat het weten via je jaarvertegenwoordigers.
Samenstelling
De studentenraad bestaat uit de leden van het bestuur van de opleiding en minimaal 3 jaarvertegenwoordigers - één uit lesjaar 2, één uit lesjaar 3 en één uit lesjaar 4 – en eventueel een contactpersoon namens lesjaar 1.
De jaarvertegenwoordigers worden jaarlijks bij aanvang van het academisch jaar gekozen door de studenten uit hun lesjaar.
Indien vanuit lesjaar 1 geen contactpersoon wordt gekozen, dan is de jaarvertegenwoordiger uit lesjaar 2 het aanspreekpunt voor studenten uit lesjaar 1.
Wat doet de studentenraad
De studentenraad heeft adviesrecht op de volgende gebieden:
- Het feedback geven op bepaalde onderwerpen, zoals roosters, inhoud curriculum, voorstellen ter verbetering doen.
- Het meedenken bij veranderingen in curriculum en organisatie.
- Verbetering van de onderlinge communicatie tussen studenten, docenten en de organisatie.
- Een aanspreekpunt zijn voor de studenten in een lesjaar en voor docenten.
- Signaleren of iets een individueel probleem is, of dat het bij een grotere groep leeft.
Frequentie overleg
Overleg van studentenraad met het bestuur vindt eens per drie maanden plaats. Dit kan zijn door een online meeting of op een nader af te spreken locatie. Indien omstandigheden daarom vragen, dan kan ad hoc een overleg ingepland worden. Dit kan aangevraagd worden door de jaarvertegenwoordigers of het bestuur.
Overleg jaarvertegenwoordigers
Het advies is om ongeveer een week voor het algemene overleg een overleg in te plannen door de jaarvertegenwoordigers.
Inhoud overleg
· Vaste agenda-onderdelen: wat gaat goed, wat niet, wat is er nodig.
· Organisch: zien welke onderwerpen opkomen.
De agenda wordt vooraf vanuit schoolleiding verstuurd. Jaarvertegenwoordigers vullen aan.
Buiten de ingeplande overleggen om kunnen specifieke onderdelen via e-mail vanuit schoolleiding naar de jaarvertegenwoordigers. Zij nemen dit met de studenten op.
Notulen
De notulen worden op toerbeurt door de jaarvertegenwoordigers gemaakt. De notulen worden binnen veertien dagen in de daarvoor bestemde map geplaatst, tezamen met de actielijst.