Onderwijs- en Examenregeling (O.E.R.) 2024-2025 en 2025-2026
De Onderwijs- en Examenregeling stelt de studenten op de hoogte van de binnen de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu geldende regels aangaande onderwijs en examens (toetsing).
Een Engelse vertaling kan desgewenst opgevraagd worden via studenten@iokai.nl | An English translation can be obtained on request at studenten@iokai.nl.
Artikel 1.1 Toepasselijkheid van de regeling
1.
Deze regeling is van toepassing op het onderwijs, de tentamens en
de examens in de studiejaren 2024-2025 en 2025-2026 van de Beroepsopleiding
lokai Shiatsu, hierna te noemen: de opleiding.
2.
De regeling is van toepassing op alle studenten die in deze
studiejaren staan ingeschreven en vervangt alle voorgaande versies.
3.
Gedurende de studiejaren
kan de regeling niet worden gewijzigd, tenzij dit als gevolg van overmacht
noodzakelijk is en studenten daar niet onevenredig door worden benadeeld. Een
tussentijdse wijziging behoeft de voorafgaande instemming van het bestuur.
4.
Van deze regeling maken onverkort deel uit de aanhangende
bijlagen.
Artikel 1.2 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
·
Basisniveau: het eerste lesjaar van de opleiding.
·
Beoordeling: de vaststelling door een examinator in welke mate de
student of extraneus heeft voldaan aan de eisen die voor een bepaalde module of
onderdeel daarvan zijn geformuleerd.
·
Bestuur: het bestuur van de stichting Beroepsopleiding Iokai
Shiatsu.
·
Competentie: een integraal geheel van beroepskennis, -houding en
-vaardigheden die een persoon nodig heeft om binnen relevante beroepscontexten
adequaat te kunnen functioneren.
·
European Credit (EC): Een European Credit (EC) is
de eenheid van studielast in het European Credit Transfer System (ECTS) - 1 EC
= 28 studiebelastingsuren.
·
ELO: de e-learnomgeving in Moodle. De Beroepsopleiding Iokai
Shiatsu maakt hier gebruik van om het onderwijs aan te bieden en de voortgang
van de student te volgen.
·
Examen: afsluitend onderdeel van een opleiding.
·
Examencommissie: het orgaan dat op objectieve en deskundige wijze
vaststelt of een student voldoet aan de voorwaarden die de onderwijs- en
examenregeling stelt ten aanzien van kennis, inzicht en vaardigheden die nodig
zijn voor het verkrijgen van een diploma.
·
Examinator: persoon, niet zijnde een student of extraneus, die
door de examencommissie is aangewezen voor het afnemen van tentamens en het
vaststellen van de uitslag daarvan.
·
Instelling: Beroepsopleiding Iokai Shiatsu.
·
Internationale student: student met een buitenlandse nationaliteit
die - voor zover het een derdelander betreft - op basis van een daartoe
afgegeven verblijfsvergunning onderwijs volgt aan de instelling.
·
Module: een samenhangend onderdeel van de opleiding waaraan een
tentamen is verbonden. Een module kan betrekking hebben op een praktische
oefening.
·
Opleiding: de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu.
·
Programma: het samenhangend geheel van modules verzorgd door de
opleiding.
·
Student: degene die als student is ingeschreven bij de instelling.
·
Studiejaar: het tijdvak dat aanvangt op 1 september en eindigt op
31 augustus van het daaropvolgende kalenderjaar.
·
Studieloopbaanbegeleider: degene die namens de opleiding is
aangewezen om de student te begeleiden in zijn studie, keuze- en
planningsprocessen, gericht op een effectieve studievoortgang.
·
Therapeutische fase: de fase van de opleiding direct volgend op
het basisniveau.
·
Tentamen: een onderzoek naar kennis, inzicht, vaardigheden waarvan
de uitkomst in een beoordeling wordt uitgedrukt en die de afsluiting vormt van
een module.
·
Toets: een onderdeel van een tentamen waaraan een beoordeling door
een examinator is verbonden.
Artikel 1.3 Doel van de opleiding
De student verwerft op
HBO-bachelorniveau de kennis, het inzicht en de vaardigheden van een startbekwame beroepstherapeut op
het gebied van lokai Meridiaan Shiatsu.
Artikel 1.4 Onderwijs in het Nederlands
De voertaal tijdens de opleiding is Nederlands. Een gedeelte van de lesstof en de literatuur wordt in de Engelse taal aangeboden. Een redelijke beheersing van de Engelse taal is vereist.
a.
voor studenten die niet de Nederlandse
taal beheersen maar wel de Engelse taal, zullen de lessen waar mogelijk in de
Engelse taal worden gegeven. Indien de les in het Nederlands wordt gegeven, zal
een van de aanwezige assistenten of docenten de mondelinge lesstof voor de
betreffende student vertalen in het Engels.
b.
de Beroepsopleiding Iokai Shiatsu spant
zich in om voor de Engelstalige studenten zoveel mogelijk materiaal in de
Engelse taal beschikbaar te stellen. Echter in niet alle gevallen kan hierin
worden voorzien.
Hoofdstuk 2 Toelating tot de opleiding
Artikel 2.1 Toelating
1.
Toelaatbaar tot de opleiding is de bezitter van:
a.
een HAVO-diploma
b.
een VWO-diploma
c.
een MBO-4 diploma
Een kopie van het diploma moet overhandigd worden bij inschrijving.
Artikel 2.2 Gelijkwaardige vooropleiding
1.
Toelaatbaar tot de opleiding is tevens de bezitter van de volgende
diploma's en getuigschriften, waarvan kopieën overhandigd
dienen te worden:
a.
een getuigschrift van een bacheloropleiding,
b.
een getuigschrift van een masteropleiding,
c.
een propedeutisch getuigschrift,
d.
een getuigschrift dat toegang geeft tot het hoger onderwijs in een
land dat het verdrag inzake de erkenning van kwalificaties betreffende hoger
onderwijs in de Europese regio heeft geratificeerd.
e.
een al dan niet in Nederland afgegeven diploma dat door de
minister is aangewezen als ten minste gelijkwaardig aan het HAVO-diploma of
f.
een al dan niet in Nederland afgegeven diploma dat bij besluit van
het bestuur op basis van diplomawaardering door NUFFIC als ten minste
gelijkwaardig aan het HAVO-diploma wordt beschouwd.
2. Indien het een buiten Nederland afgegeven diploma of getuigschrift betreft dient tevens naar het oordeel van de examencommissie blijk te zijn gegeven van voldoende beheersing van de Nederlandse taal of de Engelse taal voor het met vrucht kunnen volgen van de opleiding.
1.
Vanwege de numerus fixus voor de opleiding worden ten hoogste 60 studenten
voor de eerste maal ingeschreven voor het basisjaar van de opleiding.
2.
Voor de afzonderlijke locaties te Amsterdam, Amersfoort en Delft
geldt een numerus fixus van respectievelijk 28, 16 en 16 studenten.
3.
Toelating vanwege selectie vindt plaats op basis van de volgende
criteria:
a.
Voldoen aan de vooropleidingseisen zoals genoemd in artikel 2.1
b.
Op basis van de datum van ontvangst van het inschrijfformulier
Artikel 2.4 Geen toelating op grond van ongeschiktheid
Heeft de examencommissie kennis van gedragingen of uitlatingen van een persoon die tot de opleiding wil worden toegelaten die blijk geven van ongeschiktheid voor de uitoefening van een of meer beroepen waartoe de opleiding opleidt, dan kan zij het bestuur - in bijzondere gevallen en na zorgvuldige afweging van de betrokken belangen - adviseren betrokkene niet tot de opleiding toe te laten. De examencommissie stuurt een afschrift van het advies aan betrokkene.
Artikel 2.5 Toelating en overige inschrijvingsvoorwaarden
Het besluit van de examencommissie om een persoon op basis van
deze regeling tot de opleiding toe te laten, leidt alleen tot inschrijving als
door student of extraneus ook aan alle overige inschrijvingsvoorwaarden wordt
voldaan.
Dit wordt tijdens het intakegesprek nader toegelicht.
Hoofdstuk
3 Onderwijsprogramma
Artikel 3.1 Vorm
van de opleiding
1)
De Beroepsopleiding biedt competentiegericht en praktisch
onderwijs aan, dat in de module-omschrijvingen en studiegids wordt beschreven. Daarover is in elk geval
opgenomen:
a)
wat de doelstellingen van de opleiding zijn;
b)
welke kwaliteiten op het gebied van kennis, inzicht en
vaardigheden de student zich bij voltooiing van de opleiding moet hebben
verworven;
c)
welke eventuele beroepshouding de student zich bij voltooiing van
de opleiding moet hebben verworven;
2) De
opleiding wordt in de inrichtingsvorm deeltijd verzorgd.
Artikel 3.2 Omvang en duur van de opleiding
De opleiding omvat 240 EC.
Jaar 1 – 40 EC
Jaar 2 – 49 EC (+ optioneel Minor 5 EC)
Jaar 3 – 47 EC
Jaar 4 – 56 EC
Jaar 4+ – 15 EC (theoretisch eindscriptie, of praktisch Do-in Docent)
MBK – 40 EC
De organisatie van onderwijseenheden en tentamens is afgestemd op de
mogelijkheid de opleiding in iets meer dan 4 studiejaren af te ronden.
Artikel 3.3 Indeling en examens van de opleiding
1.
De opleiding kent een indeling waarbij elk studiejaar examens
worden afgenomen.
2.
Alle opdrachten die binnen een module gemaakt dienen te worden,
zijn onderdeel van het examen i.e. dienen afgerond te worden om de module met
een tentamen of examen af te mogen sluiten.
3.
Wanneer een student opdrachten niet
tijdig inlevert geldt dat dat per lesjaar eenmalig geen consequenties heeft.
Indien een student binnen het lesjaar vaker dan één keer opdrachten te laat
inlevert, dan dienen de te laat ingeleverde opdrachten na afloop van de overgangstentamens
of eindexamens opnieuw ingestuurd te worden. Deze verslagen worden bij aanvang
van het nieuwe lesjaar nagekeken. Een diploma of certificaat zal in verband
hiermee ook pas later worden verstrekt.
4.
In de opleiding gedurende de vier lesjaren worden meerdere
tentamens en examens afgelegd, die allen meewegen voor het al dan niet
succesvol afronden van een lesjaar of de gehele opleiding. Deze tentamens en
examens worden in detail genoemd in de module-omschrijvingen en het toetsplan
van de opleiding.
5.
Aan het einde van het vierde jaar wordt een afsluitende case
report geschreven, waarmee student het diploma op HBO niveau kan behalen. Ook
de afrondende module do-in docent geeft recht op dit diploma.
Artikel 3.4 Inhoud van het curriculum; studielast, studiepunten, modules, competenties
1.
De studielast van een opleiding en een module
wordt uitgedrukt in studiepunten.
2.
Eén studiepunt is gelijk aan 28 uren studie.
3.
De opleiding heeft een studielast van 200 studiepunten.
40 studiepunten worden aanvullend behaald door het afronden van de opleiding
MBK.
4.
Een opleiding is een samenhangend geheel van modules.
5.
In de opleiding worden competenties geleerd die een startbekwame
beroepsbeoefenaar moet kunnen uitvoeren. Een of meer van deze competenties zijn
gerelateerd aan modules.
6.
De inhoud van een module richt zich op een aantal samenhangende
competenties.
7.
Een module heeft een studielast van 1 studiepunt of een meervoud
daarvan.
8.
De opleiding bestaat zowel uit vakgerichte
modules – modules gericht op shiatsu onderwijs – en uit vakoverstijgende modules –
gericht op andere vaardigheden die de ontwikkeling tot shiatsutherapeut aanvullen, en
wel volgens de volgende indeling.
Noot: bovenstaande tabel wordt in najaar 2024-2025 nog aangepast
Artikel
3.5 Verspreiding studiematerialen
1.
Studiemateriaal wordt tijdens de les uitgereikt
en wordt via de ELO beschikbaar gemaakt.
2.
Het is studenten niet toegestaan audio- of video-opnames van
colleges te maken zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de
betreffende docent en de opleiding.
3.
Het is studenten niet toegestaan op welke wijze dan ook
studiematerialen te verspreiden of te publiceren, zonder voorafgaande
toestemming van de opleiding. De student is slechts gerechtigd de materialen
voor eigen gebruik te benutten.
Hoofdstuk 4
Studieloopbaanbegeleiding
Artikel 4.1 Studieloopbaanbegeleiding
1.
Het bestuur draagt zorg voor de studieloopbaanbegeleiding van elke
student, mede ten behoeve van zijn oriëntatie op mogelijke studiewegen in en
buiten de opleiding.
2.
Gedurende elk lesjaar is de studiebegeleiding gedelegeerd aan de
docent van het betreffende lesjaar. De docent van het betreffende lesjaar zorgt
waar gewenst voor tussentijdse evaluatiegesprekken.
3.
De student kan zich wenden tot de docent voor problemen die
rechtstreeks samenhangen met de studie.
4.
Indien de student hierom verzoekt zal een van de andere docenten
als studieloopbaanbegeleider optreden.
5.
Met de studieloopbaanbegeleiding wordt beoogd studenten te
begeleiden bij een resultaatgerichte studieloopbaan. Het dragen van de
verantwoordelijkheid door de student voor het eigen leerproces is hierbij een
essentieel leerdoel en uitgangspunt.
Artikel 4.2 Studieadvies en studiebegeleiding
De opleiding brengt jaarlijks aan iedere student, die nog niet alle modulen van het betreffende lesjaar heeft afgerond een schriftelijk advies uit over de voortzetting van zijn studie aan de opleiding. Dit advies wordt in de ELO van de opleiding geregistreerd.
Studieadvies wordt uitgebracht volgens onderstaand schema.
Item |
Lesjaar |
Peildatum |
Voorwaarden |
Soort advies |
A |
1 |
Twee maanden na de tweede te volgen kata |
Twee katatoetsen zijn met een voldoende beoordeeld tijdens de eerste of tweede* gelegenheid. |
Positief |
B.1 |
Einde van 1, 2 |
Twee maanden na de derde te volgen kata of periode |
Van het lopende niveau is 80% van de modulen met een voldoende afgerond. De docent van het betreffende lesjaar heeft de therapeutische ontwikkeling met een voldoende beoordeeld óf advies ter verbetering gegeven. |
Voorlopig t.b.v. aankomend studiejaar |
B.2 |
Einde van 3 |
15 juli |
Van het lopende niveau is 80% van de modulen met een voldoende afgerond. De docent van het betreffende lesjaar heeft de therapeutische ontwikkeling met een voldoende beoordeeld óf advies ter verbetering gegeven. |
Voorlopig t.b.v. aankomend studiejaar |
C |
2 |
28 februari |
Aan alle voorwaarden van voorgaand lesjaar is voldaan (zie item B),
én
De praktijk- en theorietoets over de eerste periode zijn met een voldoende beoordeeld tijdens de eerste of tweede* gelegenheid. |
Definitief
Positief |
D |
3 |
28 februari |
Aan alle voorwaarden van voorgaand lesjaar is voldaan (zie item B),
én
De praktijk- en theorietoets over de eerste periode zijn met een voldoende beoordeeld tijdens de eerste of tweede* gelegenheid |
Definitief
Positief |
E |
4 |
28 februari |
Aan alle voorwaarden van voorgaand lesjaar is voldaan (zie item B),
én
Student heeft alle tot dat moment verplichten opdrachten ingeleverd. |
Definitief
Positief |
* Indien de
tweede gelegenheid van een toets ná 28 februari van het lopende lesjaar
plaatsvindt, dan wordt het advies opgeschort tot bekendmaking van het resultaat
van de betreffende toets, met inachtneming van de geldende termijnen voor
bekendmaking van de resultaten. (paragraaf 5.2.2)
Als een student niet aan de voorwaarden heeft voldaan van het
studieadvies die betrekking hebben op het voorafgaande studiejaar, dient dat
studiejaar opnieuw te worden gevolgd.
Voor lesjaar 4 geldt dat, als op de peildatum van 28 februari een negatief studieadvies wordt gegeven, de student niet toegelaten wordt tot de eindexamens praktijk en theorie.
De opleiding
hanteert een bindend studieadvies.
Als tot een bindend negatief studieadvies
wordt besloten, bevat het studieadvies ten minste:
a. de
gronden waarop de afwijzing is gebaseerd;
b. de
mogelijkheden van bezwaar en beroep voor de student;
c. en zo mogelijk een verwijzingsadvies.
Indien zich
persoonlijke omstandigheden voordoen die het halen van de gestelde eisen niet
mogelijk maken, kan een verzoek aan de examencommissie worden gericht om
aanpassing/uitstel.
In paragraaf 3.7
van de statuten staat omschreven wat de regels zijn omtrent herinschrijven bij
de opleiding na een negatief studieadvies.
In paragraaf 3.5 en 3.6 van de statuten staat omschreven wat de regels zijn
omtrent (het recht op) studiebegeleiding, zo ook bij studievertraging.
Artikel 4.3 Persoonlijke omstandigheden
1.
Onder persoonlijke omstandigheden als bedoeld in artikel 4.2 wordt
onder andere verstaan:
a.
ziekte van de student;
b.
lichamelijke, zintuiglijke of andere functiestoornis van de
student;
c.
zwangerschap van de studente;
d.
bijzondere familieomstandigheden;
e.
bestuurlijke activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 van het
uitvoeringsbesluit van de wet.
2.
Zodra één of meer persoonlijke omstandigheden als bedoeld in het
vorige lid zich voordoen, stelt de student zijn studieloopbaanbegeleider
onverwijld hiervan in kennis.
Artikel 4.4 Het recht gehoord te worden
Voordat een negatief studieadvies waaraan een bindende afwijzing voor onbepaalde tijd is verbonden als bedoeld in artikelen 4.5 en 4.6 wordt uitgebracht, wordt de betreffende student in de gelegenheid gesteld te worden gehoord.
Artikel 4.5 Gevolgen bindend afwijzend studieadvies
1.
Degene die een bindend afwijzend studieadvies heeft ontvangen, kan
niet meer aan de instelling voor dezelfde opleiding als student of extraneus
worden ingeschreven.
2.
Degene die een bindend afwijzend studieadvies heeft ontvangen en
zich op een later tijdstip weer wil inschrijven bij dezelfde opleiding of bij
een andere opleiding waarop het ontvangen bindend afwijzend studieadvies van
toepassing is, dient daartoe een verzoek in bij de examencommissie. De
examencommissie besluit alleen positief op dat verzoek indien betrokkene
voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat hij de opleiding alsnog met goed gevolg
zal kunnen afronden.
Artikel 4.6 Vakoverstijgende modules
Onder de Vakoverstijgende modules vallen Therapeutische Vorming, Ondernemerschap, de theoretische en praktische afrondende leergangen.
1. Het aantal behaalde studiepunten van de vakoverstijgende modules heeft invloed op het voorlopige en definitieve studieadvies. Deze staan omschreven bij 4.2 en 5.9.
Hoofdstuk 5
Tentamens en Examens
Artikel 5.1 De
examens van de opleiding
1.
Het examen van het basisjaar is behaald, indien alle modules van
de basisjaar zijn behaald.
2.
In de opleiding wordt de therapeutische fase (in het vierde jaar) afgesloten met een theoretisch en
praktisch eindexamen.
3.
Aan het in lid 2 bedoelde examen
kan eerst worden deelgenomen indien alle modules van de therapeutische fase met
goed gevolg zijn behaald, dan wel daarvoor vrijstelling is verkregen.
4.
Het examen van de therapeutische fase is behaald
indien alle modules van de therapeutische fase met goed gevolg zijn behaald
en het theoretisch en praktisch eindexamen met een kwalificatie C of hoger is
beoordeeld.
5.
Aan iedere module is een tentamen verbonden. Een tentamen kan
bestaan uit deeltoetsen en/of opdrachten. Het tentamen is behaald als het met
goed gevolg is afgelegd, respectievelijk alle daartoe behorende delen met goed
gevolg zijn afgelegd.
6.
In geval specifieke onderdelen ten tijde van het deelnemen aan een
overgangstentamen nog niet afgerond zijn, dan kan met toestemming van de
docent, een verlenging van de (inlever)termijn worden toegekend, tot uiterlijk
1 maand vòòr aanvang van het nieuwe lesjaar. In dit geval is de student
voorwaardelijk toegelaten tot het volgende lesjaar.
7.
In geval een eerste of tweede herkansing van een overgangstentamen
korter dan uiterlijk 1 maand voor aanvang van het nieuwe lesjaar wordt
ingepland en de uitslagen niet bij aanvang van het nieuwe lesjaar bekend zijn,
is de student voorwaardelijk toegelaten tot het volgende lesjaar.
8.
De examencommissie stelt de uitslag van de tentamens/examens vast,
nadat zij heeft onderzocht of de student aan alle voor het betreffende examen
geldende verplichtingen heeft voldaan.
9.
De examencommissie reikt een getuigschrift uit aan de student die
een examen heeft behaald en ook verder voldoet aan de wettelijke vereisten. Per
opleiding wordt één getuigschrift uitgereikt. Geen basisjaar getuigschrift
wordt uitgereikt aan degene die van de examencommissie vrijstelling heeft
verkregen om deze fase van de opleiding te volgen.
Artikel 5.2 Medische Basiskennis
1.
Studenten nemen deel aan de reguliere lessen
van de Medische Basiskennis. De Beroepsopleiding Iokai Shiatsu adviseert
die te volgen bij Con Amore, die de opleiding in modules aanbiedt.
2.
Studenten die wel succesvol het examen Iokai Shiatsu van de
therapeutische fase hebben afgerond, maar nog niet alle modules van de Medische
Basiskennis, wordt niet het diploma uitgereikt totdat alle modules van de
Medische Basiskennis zijn behaald.
3.
Studenten die na het afsluitend examen de modules van de Medische
Basiskennis succesvol afronden wordt een diploma uitgereikt bij de eerst
volgende diploma uitreiking volgend op het behalen van de Medische Basiskennis.
4.
Studenten die alle modules van de
Medische Basiskennis hebben behaald, dienen een kopie van hun MBK diploma in te
sturen, om in aanmerking toe komen voor het diploma van de Beroepsopleiding
Iokai Shiatsu.
5.
In de volgende gevallen wordt (gedeeltelijk) vrijstelling
toegekend:
a. Indien de student in het bezit is van een geldige BIG
registratie. Hij/zij dient hiertoe bij inschrijving een kopie van de
registratie te overleggen.
b. Indien de student reeds een MBK opleiding geaccrediteerd volgens
PLATO-normen heeft gevolgd en vervolgens
jaarlijks nageschoold. Hij/zij dient hiertoe bij inschrijving een kopie van het diploma en
nascholingscertificaten te overleggen.
c. Indien de student reeds een Bachelor in het
medisch veld heeft gevolgd, kan hij/zij in aanmerking komen voor (gedeeltelijke)
vrijstelling van de lessen van Con Amore. In overleg met Con Amore wordt
gekeken welke vakken reeds voldoende gevolgd zijn. Hij/zij dient hiertoe bij
inschrijving een kopie van het diploma en overzicht met gevolgde vakken te overleggen.
6.
Studenten die tijdens hun shiatsu
opleiding noodgedwongen niet aan de MBK opleiding kunnen starten, dienen dit
schriftelijk aan de schoolleiding door te geven. Ook dienen zij schriftelijk
door te geven op het moment dat zij de opleiding MBK alsnog starten.
7.
Studenten die Medische
Basiskennis niet bij Con Amore volgen, worden verzocht
dit schriftelijk aan het secretariaat door te geven. Het scholingsinstituut
waar zij de Medische Basiskennis wel
volgen dient volgens PLATO normen geaccrediteerd te zijn. Studenten die alle
modules van de Medische Basiskennis bij het betreffende opleidingsinstituut
hebben behaald, dienen een kopie van hun diploma in te sturen, om in aanmerking
toe komen voor het diploma.
Artikel 5.3 Organisatie van de tentamens
De
examencommissie wijst examinatoren aan die zijn belast met het afnemen van de
deel)tentamens. Als examinator kunnen slechts worden aangewezen medewerkers die
met het verzorgen van het onderwijs in de desbetreffende onderwijseenheid zijn
belast evenals deskundigen van buiten de instelling. De examinatoren
verstrekken de examencommissie de gevraagde inlichtingen.
Door of namens de examencommissie worden ten minste 20 (twintig) werkdagen
voorafgaand aan de tentamenperiode de data en tijdstippen voor het afleggen van
de (deel)tentamens aan de kandidaten bekendgemaakt. De examencommissie draagt
er bij de organisatie van de tentamens naar vermogen zorg voor dat het tentamen
ordelijk en ongestoord kan verlopen.
Artikel 5.4 Vorm van de tentamens en toetsen
1.
De modules van het onderwijsprogramma worden
getoetst op de wijze zoals aangegeven in de module-omschrijvingen.
2.
Een toetsing die door een groep van studenten
gezamenlijk dient te worden uitgevoerd, wordt zodanig ingericht dat deze voor
elke betrokken student tot een individuele beoordeling
leidt. Daarbij wordt in ieder geval gewaarborgd dat geen beoordeling wordt
toegekend aan de student die zich onvoldoende heeft ingezet bij de uitvoering
van deze toets. In de formulering van de opdracht wordt aangegeven hoe hieraan
concreet invulling is gegeven.
3.
Een student met een functiebeperking kan aan de examencommissie
verzoeken gelegenheid te krijgen de toetsen op een zo veel mogelijk aan zijn
individuele beperking aangepaste wijze af te leggen.
Artikel 5.5 Volgorde van tentamens en toetsen
1.
Aan het afsluitend examen in de
therapeutische fase kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat alle modules, met
uitzondering van de modules van de Medische Basiskennis, van de therapeutische
fase zijn behaald, dan wel vrijstelling is verleend voor het afleggen daarvan.
2.
Om een succesvol afsluiten van het examenjaar te kunnen bereiken,
dienen de in lid 1 bedoelde modules verspreid over het vierde jaar te worden
voldaan. Hiertoe stelt de opleiding bijtijds een planning ter beschikking.
3.
Aan het deelnemen aan tentamens kunnen ingangsvoorwaarden
worden gesteld. Deze worden aangegeven in de moduleboekenmodule-omschrijvingen.
Als aan deze ingangsvoorwaarden voor een tentamen niet is voldaan, worden voor
dat tentamen geen studiepunten verstrekt. Deze ingangsvoorwaarden kunnen
bestaan uit succesvolle deelname aan een praktische oefening en / of het
behaald hebben van de studiepunten voor een tentamen dat logisch voorafgaat.
De examencommissie is bevoegd af te wijken van de ingangsvoorwaarden van een
tentamen indien de kandidaat hiertoe een gemotiveerd verzoek heeft ingediend.
Afwijking van de ingangsvoorwaarden houdt niet in dat voor de praktische
oefening of het voorafgaande tentamen vrijstelling wordt verleend, maar
uitsluitend dat van de voorgeschreven volgtijdelijkheid wordt afgeweken.
Artikel 5.6 Tijdvakken en frequentie van tentamens en toetsen
1.
Tot het afleggen van de tentamens en toetsen van het basisjaar
wordt elk studiejaar ten minste eenmaal gelegenheid gegeven, direct aansluitend
op het onderwijs in de desbetreffende module.
2.
Tot het afleggen van de tentamens en toetsen van de therapeutische fase wordt elk studiejaar ten minste
eenmaal gelegenheid gegeven, direct aansluitend op het onderwijs
in de desbetreffende module.
3.
De tijdvakken waarin de toetsgelegenheden worden aangeboden,
worden jaarlijks door de examencommissie vastgesteld en uiterlijk bij aanvang
van het studiejaar schriftelijk bekend gemaakt.
4.
Na afloop van elk van de vier periodes in het basisjaar én elk van
de twee periodes in de therapeutische fase wordt een tweede maal gelegenheid
gegeven tot het afleggen van toetsen en tentamens.
5.
De data voor deze tweede gelegenheid worden kort na de betreffende
periode bekend gemaakt en vinden plaats na afloop van de betreffende periode,
in ieder geval voor aanvang van het volgende studiejaar.
6.
Indien een student gebruik moet maken van een derde gelegenheid,
dan vindt deze plaats tijdens de eerstvolgende reguliere toetsgelegenheid,
tenzij de examencommissie besluit dat een derde gelegenheid eerder aangeboden
dient te worden.
7.
Een student die verhinderd is van een toetsgelegenheid gebruik te
maken, is aangewezen op de volgende toetsgelegenheid. In bijzondere gevallen
kan de examencommissie besluiten in een voor de student gunstige zin af te
wijken van deze regel.
8.
Indien student wegens ziekte verhinderd is het afsluitend examen
af te leggen, dan is de volgende gelegenheid tot herkansing een jaar later, in
verband met beschikbaarheid van de docenten. In overleg is het mogelijk om naar
een andere EISA locatie in Europa (Génève) te reizen en daar het afsluitend
examen te doen. De student is wel de examenfee verschuldigd.
Artikel 5.7 Gestelde eisen tentamens en toetsen
1.
De eisen die worden gesteld bij het afleggen van
een toets worden beschreven in de module-omschrijvingen, zodat de student zich
zo goed mogelijk kan voorbereiden. De examencommissie ziet hierop toe.
2.
Van een tentamen of toets die bij herhaling wordt aangeboden, moet
elke gelegenheid wat betreft inhoud, niveau en zwaarte gelijkwaardig zijn aan
de voorafgaande gelegenheid.
3.
Wanneer een student een module niet heeft behaald in het
studiejaar waarin hij het onderwijs in die module heeft gevolgd en in het
volgende studiejaar alsnog een tentamen of toets in die module wil afleggen,
gelden ten aanzien van de gestelde eisen van het lopende studiejaar.
Artikel 5.8 Inschrijvingsprocedure voor tentamens en deeltentamens
1.
Alle studenten in het lopende studie jaar worden geacht deel te
nemen aan de tentamens, deeltentamens en andere opdrachten.
2.
Indien een student niet verschijnt op een tentamen, deeltentamen,
of de betreffende opdracht niet afrondt, of zich afmeldt, wordt het tentamen,
deeltentamen of opdracht als niet behaald beschouwd. Zodoende heeft student zijn eerste toetskans verspeeld. Dit
wordt in de ELO genoteerd met een ‘D’.
Artikel
5.9 Aanwezigheidsverplichting
1.
Voor alle modules van de Shiatsu opleiding geldt een
aanwezigheidsverplichting. Deze wordt per module berekend.
Voor shiatsu-modules geldt een percentage van minimaal 90% van de aangeboden
lesuren om te worden toegelaten tot het afleggen van tentamens of toetsen.
Voor de vakoverstijgende modules, geldt een aanwezigheidsverplichting van 100%.
2. Voor alle modules van de Medische Basiskennis geldt een aanwezigheidsverplichting van 100% van de aangeboden lesuren om toegelaten te worden tot het afleggen van tentamens of toetsen.
3.
Tot de lesuren worden alle contacturen behoudens de oefenlessen en
ondersteuningslessen gerekend. Hierbij geldt dat:
- een lesavond staat voor 1 eenheid, oftewel 3 uur;
- een lesdag staat voor 2 eenheden, oftewel 7 uur;
- een driedaags seminar staat voor 7 eenheden, oftewel 21 uur;
- een vierdaags seminar staat voor 10 eenheden, oftewel 30 uur.
Dit wordt als zodanig in de ELO geregistreerd.
4. De examencommissie kan in bijzondere gevallen op verzoek van de student vrijstelling van de in lid 1 bedoelde verplichting verlenen, al dan niet onder oplegging van vervangende eisen.
5. De examencommissie kan besluiten om in uitzonderlijke gevallen eerder een extra lesmoment in te plannen, om de voortgang van de student te waarborgen. Hiervoor geldt dat per lesdag € 75,- in rekening wordt gebracht.
6.
Bij doublure geldt dat:
Voor shiatsu-modules:
a. In het geval dat een student minimaal 70% van de lessen van een module aanwezig is geweest in het voorafgaande jaar, is het aanwezigheidspercentage 80% van de lessen.
b. In het geval dat een student minder dan 50% van de lessen van een module aanwezig is geweest in het voorafgaande jaar, is het aanwezigheidspercentage 90% van de lessen.
Voor vakoverstijgende modules:
c. In
het geval de student de module in het voorafgaande jaar behaald heeft én
100%
aanwezig is geweest, dan wordt een
vrijstelling toegekend.
d, In
het geval dat de student in het voorafgaande jaar minder dan 100% aanwezig
geweest
is, dient de betreffende module
tijdens het volgende lesjaar overgedaan te worden
Artikel 5.10 Vorm van de tentamens en deeltentamens
1.
De tentamens, deeltentamens en toetsen worden in
de vormen afgelegd als bepaald in de module-omschrijvingen, behoudens de
bevoegdheid van de examencommissie in bijzondere gevallen anders
te bepalen.
2.
De opleiding hanteert de volgende vormen voor tentamens en
deeltentamens:
a.
Praktisch tentamen of toets
b.
Schriftelijk theorie tentamen of toets
c.
Praktijkverslagen
d.
Theorieverslagen
e.
Zelfevaluatie
3.
Bij mondelinge tentamens wordt één kandidaat
tegelijk getentamineerd. Bij praktijktentamens worden in het basisjaar meerdere
kandidaten tegelijk getentamineerd. In de therapeutische fase wordt tijdens
praktijktentamens één kandidaat tegelijk getentamineerd. Bij mondelinge en vaardigheidstentamens
zijn ten minste 2 (twee) examinatoren aanwezig. Indien slechts 1 (één) docent
tijdens het examen aanwezig is, zal een geluidsopname of beeldregistratie
worden gemaakt.
4.
Schriftelijke tentamens worden online, in de ELO,
afgenomen. Hierbij is via webcam een surveillant aanwezig. Kandidaten wordt
gevraagd om tijdens het maken van een online schriftelijk tentamen hun
webcam(s) aan te zetten en hun zitplaats niet te verlaten. Online schriftelijke
toetsen zullen dientengevolge maximaal 1,5 uur duren, of opgesplitst worden in
twee delen.
Artikel 5.11 Grondslagen voor beoordeling en waardering
De criteria voor
de mate van beheersing van een competentie zijn opgenomen in de
module-omschrijving van de betreffende onderwijseenheid onder de paragraaf
toetsing evenals de vorm waarin het desbetreffende tentamen kan worden
afgesloten.
Bij de beoordeling van een (deel)tentamen wordt in het module-omschrijving
eveneens beschreven wanneer een tentamen met goed gevolg is afgelegd en wanneer
niet (onvoldoende).
Indien de kandidaat vrijstelling heeft voor een tentamen op grond van een
vergelijkbaar tentamen binnen of buiten het hoger onderwijs, wordt betreffende
module aangemerkt als ‘voldaan’.
De examencommissie kan de examinatoren richtlijnen en aanwijzingen geven met betrekking tot de vaststelling van de uitslag van het tentamen en de vastlegging van de wijze waarop die beoordeling tot stand is gekomen.
Artikel 5.12 Vaststelling van de beoordelingen
1.
De beoordeling van een tentamen of toets geschiedt voor elke
student afzonderlijk. De termijn voor de vaststelling van de beoordeling is in
de regel tien werkdagen, nadat het schriftelijke werk is gemaakt.
2.
De examinator stelt de beoordeling vast. De beoordeling wordt op
een zodanige datum vastgesteld dat voldaan kan worden aan de termijn genoemd in
het eerste lid.
3.
De examinator kan in overleg met de examencommissie besluiten om
de cesuur van de toets aan te passen. Dat wil zeggen dat bij een vraag meerdere
antwoorden goed worden gerekend en/of dat een vraag vervalt. Hierna moeten de
toetsscores opnieuw worden omgezet in cijfers.
Artikel 5.13 Geldigheidsduur van studieresultaten
1. De
studiepunten van een met goed gevolg afgelegd tentamen en de schriftelijke
verklaring over de uitslag van een deeltentamen blijven geldig gedurende de
gehele periode dat de kandidaat bij de opleiding ingeschreven is.
2. Indien de student de opleiding
tijdelijk onderbreekt, geldt een beperkte geldigheidsduur voor de resultaten
van met goed gevolg afgelegde modules en van verleende vrijstellingen.
Voor het basisniveau geldt dat de vier voltooide katamodules één jaar geldig zijn.
Voor
de therapeutische fase geldt dat resultaten twee jaar geldig zijn.
Indien de student voor een langere periode onderbreekt dan bij punt
2 genoemd, wordt in overleg met de examencommissie een herintredingsprogramma
overeengekomen. Dit bestaat uit een aantal te volgen lessen/modules en een
praktijktentamen.
Hierbij wordt rekening gehouden
van de mogelijkheid dat er sprake kan zijn van bijzondere omstandigheden, zulks
ter beoordeling van de examencommissie.
Artikel 5.14 Normering van de beoordelingen
1.
De beoordeling van een tentamen of deeltentamen wordt uitgedrukt
in één van de volgende kwalificaties:
a.
Een kwalificatie bestaande uit A: Uitstekend, B: Goed, C:
Voldoende, D: Voorwaardelijk F: Onvoldoende (zie appendix 1 voor nadere
toelichting)
b.
voldaan/voldoende of niet voldaan/onvoldoende;
2.
De student heeft voor een tentamen of deeltentamen een voldoende
resultaat behaald, indien het toegekende resultaat voldoet aan één van de
volgende voorwaarden:
a.
De kwalificatie A, B of C
b.
de kwalificatie 'voldaan' of 'voldoende' is
toegekend;
3.
In het basisjaar en de therapeutische fase
betekent de Kwalificatie 'Voorwaardelijk' dat een student net niet volledig aan
de gestelde eisen heeft voldaan en zullen de studiepunten voor de betreffende
module niet worden toegekend.
4.
In de therapeutische fase bij het theoretisch en
praktisch eindexamen in het vierde lesjaar betekent de kwalificatie 'Voorwaardelijk'
dat een student net niet volledig aan de gestelde eisen heeft voldaan en op
onderdelen kan herkansen.
5.
In de therapeutische fase bij het theoretisch en
praktisch eindexamen in het vierde lesjaar betekent de kwalificatie
'Onvoldoende' dat een student niet volledig aan de gestelde eisen heeft voldaan
en niet op onderdelen kan herkansen. De student is in dit geval aangewezen op het
eindexamen dat in het volgende studiejaar wordt gepland.
6.
Indien de student een reeds eerder afgelegde tentamen of
deeltentamen nogmaals aflegt, is de hoogst behaalde beoordeling bepalend voor
de vraag of de student aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
Artikel 5.15 Toekenning van studiepunten
1.
Als een module wordt afgesloten met een tentamen, is de module
behaald en worden de bijbehorende studiepunten toegekend indien de student voor
het tentamen een voldoende resultaat heeft behaald.
2.
Als een module wordt afgesloten met twee of meer deeltentamens
(toetsen), is de module behaald en worden de bijbehorende studiepunten
toegekend indien de student als beoordeling voor de module een voldoende
resultaat heeft ontvangen en tevens de resultaten behaald voor de toetsen
voldoen aan de daaraan gestelde eisen.
3.
Als de student voor een module een vrijstelling heeft gekregen, is
de module behaald en worden de bijbehorende studiepunten toegekend.
4.
Als datum waarop de studiepunten zijn behaald, wordt geregistreerd
de datum waarop het tentamen of de laatste toets c.q. de laatste deeltoets is
afgelegd die heeft geleid tot het behalen van de module.
Artikel 5.16 Het afleggen van tentamens door lichamelijk/zintuiglijk gehandicapte studenten
De examencommissie stelt de student met een of meerdere lichamelijke, psychische en/of zintuiglijke functiebeperkingen op diens verzoek in de gelegenheid (deel)tentamens af te leggen op een wijze die is aangepast aan zijn functiebeperking(en).
Artikel 5.17 Openbaarheid mondelinge (deel)tentamens
Mondelinge (deel)tentamens zijn in beginsel openbaar. Om redenen van praktische en/of logistieke aard dan wel redenen van vertrouwelijke aard kan de examencommissie openbaarheid begrenzen of niet toestaan.
1.
De student kan binnen 20 werkdagen na de datum waarop hem de
uitslag van het schriftelijke (deel)tentamen bekend is gemaakt, inzage krijgen
in zijn beoordeeld werk, vragen en opdrachten en de normen aan de hand waarvan
de beoordeling heeft plaatsgevonden.
Hiertoe kan een verzoek ingediend worden bij de
docent van het lesjaar.
2.
Kan de kandidaat door ziekte geen gebruik maken
van deze mogelijkheid dan is het mogelijk het werk later in te zien. De
kandidaat dient dat schriftelijk kenbaar te maken aan de docent.
3.
Indien tijdens de vakantieperiode student en/of
docent beperkt beschikbaar zijn, dan is het mogelijk het werk later in te zien.
4.
Tijdens de inzage heeft de student de gelegenheid
zijn/haar toets en bijbehorende antwoordsleutel te bekijken. Student wordt in
de gelegenheid gesteld zijn/haar inhoudelijke vragen tijdens de inzage óf
tijdens een aangewezen moment tijdens de reguliere les te stellen.
5.
Naar aanleiding van de inzage kan de kandidaat
bij de examinator een officieel verzoek indienen om de beoordeling van het
tentamen te herzien. Indien vervolgens de examencommissie besluit de
beoordeling te herzien, wordt de gewijzigde uitslag in het cijferregistratiesysteem
verwerkt.
Artikel 5.19 Vrijstelling van tentamens en deeltentamens
1. De student die op basis van
eerder met goed gevolg afgelegde (deel)tentamens of examens in het hoger
onderwijs en/of ander bewijs van competentieverwerving aantoonbaar de
competenties voor beroepstaken behorende bij een of meer modules beheerst, kan
de examencommissie een verzoek doen tot verlening van vrijstelling van het
afleggen van een of meerdere (deel)tentamens betrekking hebbend op de module of modules waarin deze competenties en
beroepstaken geleerd worden. De examencommissie hanteert hiertoe een protocol
(appendix 2). Wanneer een verzoek niet binnen dit protocol past, wordt het
verzoek separaat in beraad genomen.
2.
Na beoordeling van het door de student ingediende verzoek en het
bijbehorende bewijsmateriaal neemt de examencommissie daartoe een gemotiveerd
besluit. Dit besluit deelt zij vervolgens binnen 20 werkdagen na indiening van
het verzoek mee aan de betreffende student en overige direct bij het besluit
betrokken medewerkers.
3.
De gronden voor het besluit tot het verlenen van vrijstelling
kunnen zijn gelegen in eerder afgelegde tentamens of examens in het hoger
onderwijs of in officiële rapportages Erkenning Verworven Competenties (EVC).
4.
De examencommissie kan met goed gevolg afgelegde tentamens of
getuigschriften van andere opleidingen, officiële rapportages Erkenning
Verworven Competenties (EVC) en competentiemetingen afgenomen onder de eigen
verantwoordelijkheid alsook welomschreven werkervaring gemotiveerd aanwijzen
als grond voor één of meer vrijstellingen.
5.
Vrijstellingen op basis van aanwijzingsbesluiten als bedoeld in
het vorige lid leiden tot vrijstelling van deelname aan de door de
examencommissie bepaalde tentamens of deeltoetsen.
6.
Bij vrijstelling van alle tentamens of toetsen van het basisjaar
kan de examencommissie besluiten tot instroom in het tweede lesjaar.
7.
Besluiten genomen door de examencommissie gelden voor één
studiejaar. Deze besluiten worden jaarlijks herzien.
8.
De kwalificatie van een (deel)tentamen waarvan vrijstelling is
verleend, wordt uitgedrukt als het cijfer 'C'.
1.
Indien een student of extraneus fraudeert, kan de examencommissie
betrokkene het recht ontnemen één of meer door de examencommissie aan te wijzen
toetsen, tentamens of examens af te leggen, gedurende een door de
examencommissie te bepalen termijn van ten hoogste een jaar. Bij ernstige
fraude kan de domeinvoorzitter op voorstel van de examencommissie de
inschrijving voor de opleiding van de betrokken student of extraneus definitief
beëindigen.
2.
Staat de fraude als bedoeld in het eerste lid onherroepelijk vast,
dan wordt in de studievoortgangadministratie vastgelegd dat de student heeft
deelgenomen aan het tentamen of de toets maar wegens fraude geen beoordeling
heeft ontvangen.
3.
Als de fraude wordt bemerkt tijdens het afleggen van het tentamen
of de toets, kan de examinator of de surveillant de student of extraneus
verzoeken het lokaal terstond te verlaten en van verdere deelnames uitsluiten.
Voor online tentamens geldt dat de surveillant een foto of screenshot zal maken
van de vermeende fraude en de student of extraneus hierover terstond zal
informeren.
4.
De examinator of de surveillant die de fraude heeft bemerkt, stelt
de examencommissie daarvan ten spoedigste schriftelijk op de hoogte.
5.
In geval van een online tentamen is de student of extraneus
verantwoordelijk voor het adequaat functioneren van de camera. Indien dit niet
het geval is, of een camera tijdens een tentamen uitvalt, dan wordt de uitslag
van betreffend tentamen ongeldig verklaard.
Artikel 5.21 Formeel bezwaar
1. Tegen een door de examinator of examencommissie
genomen besluit, dan wel het achterwege blijven van een dergelijk besluit, kan
de student, binnen 4 weken na besluit,
een formeel bezwaar indienen.
2. Indienen
van een formeel bezwaar dient schriftelijk te geschieden bij de
examencommissie. Via studenten@iokai.nl met als onderwerp “formeel bezwaar”
Artikel 5.22 Vaststelling en bekendmaking examenuitslag
1. Een examen is met goed gevolg
afgelegd, als de kandidaat de studiepunten van alle tot het examen behorende
tentamens gehaald heeft.
2. De uitslagen worden door de
desbetreffende examinator(en) bekendgemaakt via de ELO.
3. Voor de bekendmaking van
uitslagen geldt een termijn van 6 weken na afname.
Artikel 5.23 Getuigschrift of verklaring
1. Aan kandidaten die geslaagd
zijn voor het afsluitende examen wordt een getuigschrift uitgereikt. Op het
getuigschrift worden de naam van de opleiding, het soort getuigschrift
(afsluitend) en de onderdelen van het examen vermeld.
2. Degene die één of meer
tentamens met goed gevolg heeft afgelegd en aan wie geen getuigschrift kan
worden uitgereikt, ontvangt desgevraagd een door de examencommissie af te
geven verklaring waarin in elk geval de tentamens zijn vermeld die door hem met
goed gevolg zijn afgelegd.
Hoofdstuk 6 Examencommissie en examinatoren
1. Het bestuur stelt voor de opleiding een examencommissie in. De examencommissie is het orgaan dat op objectieve en deskundige wijze vaststelt of een student voldoet aan de voorwaarden die dit reglement stelt ten aanzien van kennis, inzicht en vaardigheden die nodig zijn voor het verkrijgen van een graad.
1.
In de examencommissie hebben zitting; minimaal één vakdocent en de
hoofddocent van de opleiding.
2.
De examencommissie blijft volledig
verantwoordelijk voor eventueel door haar gemandateerde taken en/of
bevoegdheden.
3.
De examencommissie bestaat uit de volgende leden:
Norbert grote Beverborg, algemeen directeur, Ans Harmsen, hoofddocent jaar 3,
Tanja van der Schaaf, onderwijsdirecteur. Per 2021 is tevens een extern lid
aangetrokken, Susanne Hazen, onderwijskundig adviseur.
Artikel 6.2 Taken en bevoegdheden examencommissie
Naast de taak zoals omschreven in artikel 6.1, heeft de examencommissie de volgende taken en bevoegdheden:
1.
Het borgen van de kwaliteit van tentamens, integrale toetsen en
examens en het vaststellen van nadere (uitvoerings)regels ter zake.
2.
Het vaststellen van richtlijnen en aanwijzingen binnen het kader
van de OER om de uitslag van tentamens, integrale toetsen en examens te
beoordelen en vast te stellen, inclusief het vaststellen van nadere
(uitvoerings)regels ter zake.
3.
Het aanwijzen van examinatoren ten behoeve van het afnemen van
tentamens en het vaststellen van de uitslag daarvan.
4.
Het beëindigen van de aanwijzing als examinator.
5.
Het vaststellen van nadere regels in verband met mogelijke fraude
van een (aankomend) student of extraneus en de in dat verband te nemen
maatregelen.
6.
Het doen van voorstellen aan het bestuur om de inschrijving van
een student te beëindigen bij ernstige fraude.
7.
Het adviseren van het bestuur in verband met beëindigen van de
opleiding van de student als gevolg van zijn gedraging in relatie tot
toekomstige beroepsuitoefening.
8.
Het, voor zover dat tot haar bevoegdheden behoort, beslissen op
bezwaarschriften ingediend door studenten, conform het studentenstatuut.
9.
Het beslissen bij verdenking van een door een student gepleegde
onregelmatigheid en het zo nodig treffen van maatregelen ter zake, een en ander
conform de uitvoeringsregeling examens zoals vastgesteld is door de
examencommissie.
10.
Het beslissen op vrijstellingsverzoeken van studenten en groepen
van studenten en het vaststellen van nadere (uitvoerings)regels ter zake.
11.
Het beslissen op het verzoek van een student tot een extra
gelegenheid voor het afleggen van een tentamen of integrale toets.
12.
Het beslissen op het verzoek van de student voor het afleggen van
een leerweg-onafhankelijk tentamen.
13.
Het beslissen dat een student tentamens en integrale toetsen van
het afsluitend examen kan afleggen, voordat het propedeutisch examen met goed
gevolg is afgelegd.
14.
Studenten met een lichamelijke of zintuiglijke functiebeperking in
de gelegenheid stellen op een aangepaste wijze tentamens en integrale toetsen
af te leggen.
15.
Het beslissen op een verzoek van een student om een mondeling
tentamen of een toets niet openbaar te laten zijn.
16.
Het uitreiken van bewijsstukken en verklaringen.
17.
Het mede vorm geven aan het examenbeleid van de opleiding.
18.
Het adviseren van directie over de OER en eventueel daarbij
behorende uitvoeringsregelingen.
Hoofdstuk 7 Overige Bepalingen
1.
De school heeft zijn wettelijke aansprakelijkheid verzekerd
middels een diensten- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
2.
Het oefenen en praktiseren van het in de opleiding geleerde buiten
de lesuren en faciliteiten van de opleiding, valt buiten de aansprakelijkheid
van de opleiding.
3.
De student dient zich voor zijn aansprakelijkheid buiten de
opleiding afdoende te verzekeren. In de statuten wordt dit nader toegelicht.
Artikel 7.2 Privacy
1. In de Privacyverklaring op de website en in ELO wordt benoemd met welke
doeleinden en hoe de Beroepsopleiding persoonsgegevens verwerkt. Tevens wordt
uitgelegd hoe een student gegevens kan inzien, wijzigen of verwijderen.
Studenten zullen kennisnemen van de Privacyverklaring via ELO.
2. De
directie draagt zorg voor een bewaartermijn van ten minste één jaar van de
gebruikte (deel)tentamenopgaven. Het schriftelijk (deel)tentamenwerk en de
verslagen van de schriftelijke oefeningen en activiteiten blijven ten minste
tot na afloop van de beroepstermijn voor dat (deel)tentamen bewaard.
3.
De directie draagt er zorg voor dat van elke
kandidaat in ieder geval de bij het examen gehaalde kwalificaties en de
uitslag bewaard blijven in het archief van de opleiding.
Artikel 7.3 Beëindigen van de opleiding
1.
Bij het beëindigen van de opleiding door een bindend negatief
studieadvies of op basis van eigen beslissing is de student gerechtigd de
lessen van het lopende studiejaar te blijven volgen, mits aan de
betalingsverplichtingen is voldaan.
2.
Indien een student gebruik maakt van het recht om de lessen van
het lopende studie te blijven volgen, geldt een aanwezigheidsverplichting van
90%. Bij het niet voldoen aan deze aanwezigheidsverplichting vervalt het recht
op het volgen van de lessen.
3.
Bij het beëindigen van de opleiding kan niet worden deelgenomen
aan tentamens, toetsen of delen hiervan.
Artikel 8.1 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het bestuur of, zo het geval tot de bevoegdheden van de examencommissie moet worden gerekend, de voorzitter van de examencommissie. De beslissing wordt zo spoedig mogelijk meegedeeld aan de belanghebbenden bij de beslissing.
Deze regeling is vastgesteld door het bestuur op 1 september 2024.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 september 2024 en is geldig tot en met 31 augustus 2026.
Appendix 1
Toelichting letterbeoordelingen Beroepsopleiding
Iokai Shiatsu
Puntentelling opleiding |
Notatie in ELO |
||
Kwalificatie |
Punten |
Hoogste |
Laagste |
A (Uitstekend) |
13 |
100,00 % |
93,00 % |
A- |
12 |
92,99 % |
90,00 % |
B+ |
11,5 |
89,99 % |
87,00 % |
B (Goed) |
11 |
86,99 % |
83,00 % |
B- |
10 |
82,99 % |
80,00 % |
C+ |
9,5 |
79,99 % |
77,00 % |
C (Voldoende) |
9 |
76,99 % |
73,00 % |
C- |
8 |
72,99 % |
70,00 % |
D+ |
7,5 |
69,99 % |
67,00 % |
D (voorwaardelijk/her) |
7 |
66,99 % |
60,00 % |
E (Onvoldoende) |
<6,5 |
59,99 % |
0,00 % |
Appendix 2
Richtlijnen
vrijstellingen vakoverstijgende modules
Voor
een aantal van de vakoverstijgende modules kunnen vrijstellingen worden
toegekend. Dit wordt na overleggen van de gevraagde documenten door de
examencommissie beoordeeld.
Ondernemerschap
Voor de module Ondernemerschap wordt vrijstelling verleend indien:
Student een diploma bezit van een studie op minimaal HBO niveau waar bedrijfskunde, ondernemerschap en aanverwante vakken deel van uit maken.
Óf
Student kan aantonen hij/zij minimaal 5 jaar een levensvatbare (volgens normen BBZ) praktijk heeft gevoerd in een verglijkbaar werkveld en beschikt over een KvK uittreksel en een website van de praktijk.
Therapeutische Vorming
Voor de lesdagen Therapeutische Vorming wordt in principe geen vrijstelling verleend. Indien de student van mening is dat hij/zij desondanks in aanmerking komt voor vrijstelling, dan wordt zijn/haar verzoek op individuele basis door de examencommissie beoordeeld.
Evidence Based Medicine (EBM)
Voor de module Evidence Based Medicine (EBM) wordt vrijstelling verleend indien:
Student een diploma bezit van een studie op universitair niveau waar onderzoeksvaardigheden en aanverwante vakken deel van uit maken.